07.05.2021
Тема: Розв'язок розрахункових задач
Розв'язування розрахункових задач розвиває вміння аналізувати й синтезувати, порівнювати й обчислювати. Задачі є засобом розвитку інтелекту, критичного та творчого мислення, розв'язання проблем тощо. Вивчаючи хімію, ви ознайомилися з різними типами задач, які не тільки дають змогу проводити обчислення, а й відіграють значну роль у виробничих процесах, сприяють більш рентабельному використанню сировини та продукції. Однак за допомогою розрахунків не завжди отримують такий самий результат, що й на виробництві, оскільки під час добування того чи іншого продукту можливі втрати. Тому практичний вихід продукту завжди менший від теоретично можливого, тобто того, що ми отримуємо, розв'язуючи задачі за хімічними рівняннями.
Теоретичний вихід відповідає масі або об'єму речовини, що знаходимо за рівнянням реакції, а практичний — це маса або об'єм, що отримують під час виробництва. Щоб знайти відносний вихід продукту, який позначають грецькою літерою η (етa), доцільно застосувати формули:
Отже, учимося розв'язувати задачі на обчислення за хімічними рівняннями відносного виходу продукту реакції.
Задача 1. Амоніак об'ємом 6,72 л (н. у.) повністю ввібрався розчином сульфатної кислоти до утворення середньої солі. Утворився амоній сульфат масою 17,82 г. Обчисліть відносний вихід продукту.
Задача 2. Ортофосфатну кислоту повністю нейтралізували натрій гідроксидом та отримали середню сіль масою 32,8 г, з відносним відходом продукту 80 %. Обчисліть маси вихідних речовин.
Задача 3. Етен масою 60 г прореагував з хлором з утворенням дихлороетану масою 198 г. Обчисліть відносний вихід продукту й об'єми газів (н. у.), що прореагували.
ПІДСУМОК
• Розв'язування задач за хімічними рівняннями на обчислення відносного виходу продукту реакції полягає в тому, що спочатку потрібно обчислити масу чи об'єм речовин, які мають утворитися за рівнянням реакції, тобто обчислити теоретичні масу чи об'єм продукту.
• Практичні маса та об'єм продукту завжди менші від теоретичних. Тому відносний вихід продукту обчислюємо за відношенням практичних маси чи об'єму до теоретичних.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
- 1. Унаслідок дегідрування етану об'ємом 10 л отримали етен об'ємом 8 л. Обчисліть відносний вихід продукту.
- 2. Магній оксид масою 80 г повністю прореагував з нітратною кислотою. Утворився магній нітрат масою 243,2 г. Обчисліть відносний вихід продукту.
- 3. Крізь розчин кальцій гідроксиду пропустили карбон(IV) оксид об'ємом 11,2 л (н. у.). Утворилася середня сіль масою 44 г. Обчисліть відносний вихід продукту. Назвіть сіль, що утворилася.
- 4. На розчин натрій карбонату масою 106 г з масовою часткою солі 0,1 подіяли кальцій гідроксидом до утворення середньої солі. Утворився кальцій карбонат масою 9 г і натрій гідроксид масою 3,6 г. Обчисліть відносний вихід цих речовин.
- 5. На розчин алюміній хлориду масою 133,5 г з масовою часткою солі 0,2 подіяли розчином калій гідроксиду. Унаслідок реакції випав білий драглистий осад масою 15,6 г та утворилася сіль масою 40,11 г. Обчисліть відносний вихід продуктів реакцій та назвіть речовину, що випала в осад.
26.04.2021-30.04.2021
Тема: Практична робота №2 "Генетичний зв'язок між неорганічними речовинами"
https://www.youtube.com/watch?v=C0PB3HnUEhw
Опрацювати матеріал підручника п. 34, ст. 181 (І варіант).
На основі дослідів (відео), виконати практичну роботу, оформити у зошиті. (матеріали надіслати на viber тел. 0967891535)
19.04.2021-23.04.2021
Тема: Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук. Практична робота №1 "Дослідження якісного складу солей"
• Генетичний зв'язок — це зв'язок між речовинами різних класів, що ґрунтується на взаємоперетворенні речовин і показує походження одних речовин від інших.
• Розглядаючи хімічні властивості сполук різних класів, можна простежити, як вони пов'язані між собою походженням, тобто скласти генетичні ряди, у яких простежується спорідненість між класами неорганічних сполук конкретного металу чи неметалу.
• Генетичний ряд металу: метал → основний оксид → основа → сіль.
• Генетичний ряд неметалу: неметал → кислотний оксид → кислота →сіль.
Завдання 1. Хімічні процеси виробництва нітратної кислоти відображає схема:
Складіть за схемою молекулярні рівняння реакцій. Чи будуть ці реакції окисно-відновними?
Завдання 2. Генетичний зв'язок Фосфору та його сполук ілюструє схема:
Р → Р2О5 → Н3РО4 → Ва3(РО4)2.
Складіть молекулярні та йонні рівняння реакцій (останнє рівняння запишіть у йонно-молекулярній формі).
ГЕНЕТИЧНИЙ ЗВ'ЯЗОК КЛАСІВ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. Між класами сполук існують генетичні зв'язки, завдяки яким з речовин одного класу можна добути речовини інших класів.
Схема розширює відомості про генетичні ряди металів і неметалів, дає змогу вам виконувати в класі та вдома різноманітні завдання на основі знань про генетичні зв'язки.
Застосовуємо
- 1. Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна здійснити запропоновані ланцюжки перетворень.
- 2. Складіть чотири неоднотипних рівняння хімічних реакцій, у результаті яких утворюється вуглекислий газ.
- 3. Складіть чотири неоднотипних рівняння хімічних реакцій, у результаті яких утворюється кальцій сульфат.
- 4. Складіть молекулярні рівняння реакцій, за такою схемою:
- 5*. Дано речовини: сульфатна кислота, цинк, вода, купрум(ІІ) оксид. Як із цих речовин і продуктів їхньої взаємодії добути дві прості й чотири складні речовини?
- 6*. Складіть якомога більше рівнянь реакцій добування ферум(ІІ) сульфату.
Практична робота 1. Дослідження якісного складу солей
Перший варіант (полегшений)
1. Експериментальним шляхом доведіть вміст у пробірці розчину:
- а) натрій силікату;
- б) натрій карбонату;
- в) цинк нітрату.
2. Проведіть досліди, за допомогою яких можна встановити:
- а) тимчасову жорсткість води;
- б) наявність домішок магній сульфату в порції натрій сульфату;
- в) що в розчині міститься ферум(ІІІ) хлорид, а не ферум(ІІ) хлорид.
3. Експериментальним шляхом установіть:
- а) яка з речовин — барій хлорид чи натрій карбонат — взаємодіє з нітратною кислотою;
- б) яка з речовин — амоній сульфат чи купрум(ІІ) сульфат — взаємодіє з лугом з виділенням газу;
- в) яка з речовин — натрій хлорид чи ферум(ІІ) хлорид — взаємодіє з лугом.
Роботу виконайте теоретично, зроблені на їх основі висновки, молекулярні та йонні рівняння проведених реакцій запишіть у зошит.
Опрацювати п. 34, ст. 178 (І варіант)
16.04.2021
Тема:Якісні реакції на йони
https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo
Повторити п. 30 - 32, п. 33 (практична робота №1)
29.03.2021-02.04.2021
Тема:Основи. Властивості.
Застосування.
https://www.youtube.com/watch?v=wv4d7WIDIYU
Склад і назви основ. У 8 класі ви дізналися, що серед кількох найважливіших класів
неорганічних сполук є клас основ. Загальна формула цих сполук — М(OН)n,
де М — символ металічного елемента, а n може мати значення 1 або 21.
1 Сполуки Zn(OH)2, Pb(OH)2, Sn(OH)2та
кілька інших, що мають подібний склад, — амфотерні гідроксиди.
Основи М(OН)n (n = 1 або 2)
Назви основ, як і
неорганічних сполук інших класів, складаються із двох слів. Першим є назва
металічного елемента, а другим — слово «гідроксид»: КОН — калій гідроксид;
Fe(OH)2— ферум(ІІ) гідроксид. Тривіальна назва натрій гідроксиду —
їдкий натр, а кальцій гідроксиду — гашене вапно.
Основи — йонні
речовини; їхніми складниками є катіони Мn+ і аніони ОН-.
Властивості. Усі основи — тверді речовини. Натрій гідроксид, який найчастіше
використовують у лабораторній практиці, має вигляд гранул або пластівців, а
кальцій гідроксид — білий порошок.
Більшість основ не
розчиняється у воді. Гідроксиди лужних елементів і Барію є розчинними, а
сполуки Mg(OH)2 і Са(ОН)2 — малорозчинними1.
Розчинні основи, а також кальцій гідроксид мають загальну назву «луги». Водний
розчин кальцій гідроксиду називають вапняною водою.
1 У 100 г води за температури 20 °С розчиняється 112,4 г калій
гідроксиду, 108,7 г натрій гідроксиду і лише 0,16 г кальцій гідроксиду.
Луги — сильні
електроліти. Розчиняючись у воді, вони дисоціюють на йони, з яких складаються:
Ва(ОН)2 =
Ва2+ + 2ОН-.2
2 Дисоціація відбувається в одну стадію, а не у дві.
Розчинення гідроксидів
Натрію і Калію супроводжується виділенням значної кількості теплоти. Ці сполуки
добре поглинають вологу і навіть розпливаються у вологій атмосфері (мал. 76).
Тому їх зберігають у щільно закритих посудинах і використовують для осушування
газів, багатьох органічних рідини
Цікаво знати
Іноді натрій гідроксид називають каустичною содою (із грецької kaustikos —
пекучий).
Луги та їхні розчини
роз’їдають тканини, папір, шкіру, становлять небезпеку для слизових оболонок і
особливо очей, спричиняють тяжкі опіки. Працювати з ними потрібно дуже обережно.
При нагріванні основи
не плавляться, а розкладаються на відповідні оксиди і воду (винятки — NaOH, KOH1).
Кальцій гідроксид зазнає розкладу за температури 580 °С.
1 Температура плавлення натрій гідроксиду становить +322 °С, а калій
гідроксиду +405 °С.
Розглянемо участь у
хімічних реакціях типових основ — натрій гідроксиду і кальцій гідроксиду. Вам
добре відомо, що луги взаємодіють зі сполуками кислотного характеру —
кислотними оксидами, кислотами
2NaOH + SO3 = Na2SO4 + Н2О;
Са(ОН)2 + 2СН3СООН = (СН3СОО)2Са
+ 2Н2О,
а також амфотерними
оксидами і гідроксидами:
• Складіть
молекулярне та йонно-молекулярне рівняння реакції розчину лугу з алюміній
гідроксидом, продуктом якої є натрій гексагідроксоалюмінат Na3[Al(OH)6].
Луги реагують у
розчинах із солями:
Са(ОН)2 + Na2CO3 = СаСО3↓
+ 2NaOH;
2NaOH + MnCl2 = Μη(ΟΗ)2↓ + 2NaCl.
Такі реакції
відбуваються, якщо утворюється нерозчинна сполука — сіль, основа чи амфотерний
гідроксид.
• Чи
взаємодіють кальцій гідроксид із барій нітратом, натрій гідроксид із ферум(ІІ)
сульфідом? Кожну відповідь обґрунтуйте.
Застосування гідроксидів Натрію і Кальцію. Натрій гідроксид і кальцій
гідроксид добувають у промисловості у великих обсягах, які щороку становлять у
різних країнах десятки мільйонів тонн. Практичне значення цих сполук ілюструють
схеми 5 і 6.
Натрій гідроксид є
лугом, найуживанішим у хімічних лабораторіях — наукових, виробничих,
навчальних. Використовують як саму речовину, так і її розчини у воді
(розбавлені, концентровані), іноді — в спирті.
ВИСНОВКИ
Основи — сполуки, які
складаються з катіонів металічних елементів і аніонів ОН-. Загальна
формула основ — М(ОН)n.
Розрізняють розчинні у
воді основи (луги) й нерозчинні основи.
Луги взаємодіють з
кислотними й амфотерними оксидами, кислотами, амфотерними гідроксидами, а їх розчини
— ще й із солями.
Найважливішими лугами
є натрій гідроксид і кальцій гідроксид. Ці сполуки використовують у хімічній
промисловості, техніці, інших сферах.
- Чому, на вашу думку, гідроксидів Натрію і
Кальцію немає в природі?
- Із поданого переліку виберіть гази, які
можна осушити, пропускаючи їх над твердим натрій гідроксидом: хлороводень,
амоніак, азот, вуглекислий газ, метан. Обґрунтуйте свій вибір.
- Укажіть правильне закінчення речення.
«У разі потрапляння концентрованого розчину натрій гідроксиду на руку
необхідно уражене місце...»:
а) витерти серветкою;
б) промити оцтовою
есенцією;
в) промити проточною
водою, а потім — розбавленим розчином оцтової кислоти;
г) промити проточною
водою, а потім — розбавленим нашатирним спиртом.
+ Допишіть схеми реакцій за участю розчинів лугів і складіть хімічні
рівняння:
a) NaOH + SO2 →
NaOH + Al2O3 →
NaOH + Mg(NO3)2 →
б) Ca(OH)2 +
P2O5 →
Ca(OH)2 +
K3PO4 →
Ca(OH)2 +
Pb(OH)2 →
+. Складіть рівняння реакцій, за допомогою яких можна
здійснити такі перетворення:
а) натрій гідроксид →
натрій карбонат → натрій нітрат → натрій сульфат;
б) натрій гідроксид →
натрій тетрагідроксоалюмінат → натрій хлорид → натрій нітрат.
- . Який
об’єм води потрібно додати до 100 мл розчину з масовою часткою натрій
гідроксиду 40 % і густиною 1,43 г/мл, щоб виготовити 10 %-й розчин лугу?
- . До
0,05 моль кальцій гідроксиду додали розчин, який містив 7,56 г нітратної
кислоти. Обчисліть масу солі Кальцію, що утворилася внаслідок реакції.
- . При
взаємодії зразка гашеного вапна масою 20 г із надлишком хлоридної кислоти
виділилося 224 мл вуглекислого газу (н. у.). Обчисліть масову частку
кальцій карбонату в зразку гашеного вапна. Які можливі причини наявності
цієї домішки в кальцій гідроксиді?
Опрацювати п.26
11.01.2021;15.01.2021
Тема: Властивості
неметалів. Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном.
Сполуки неметалічних елементів з гідрогеном
- 1. Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном
- 2. Більшість неметалічних елементів утворюють сполуки з Гідрогеном; їх не утворюють лише інертні елементи. Бінарні сполуки Гідрогену з неметалами назвали леткими тому, що за звичайних умов вони газоподібні (HCl, NH3, H2S), або рідини, що легко переходять у газоподібний стан (HF за температури 19,5°С і H2O). Ці сполуки складаються із молекул. Атоми в них сполучені між собою ковалентними полярними зв’язками. Для сполук неметалічних елементів з Гідрогеном найчастіше використовують тривіальні назви, рідше – хімічні. СH4 – метан, SiH4 - сілан NH3 – амоніак, PH3 - фосфін AsH3 – арсін, H2O - вода H2S - сірководень H2Se - селеноводень H2Te - телуроводень HF - фтороводень HCl - хлороводень HBr - бромоводень HI - йодоводень
- 3. Гідроген хлорид (HCl) • Гідроген хлорид (хлороводень) – безбарвний газ з різким характерним задушливим запахом. Він у 1,26 разів важчий за повітря. • При атмосферному тиску і температурі –84°С гідроген хлорид переходить у рідкий стан, а при температурі –112°С – твердне. • Сухий гідроген хлорид не вступає у взаємодію з металами, а при наявності слідів вологи реакція з активними металами відбувається енергійно. • В 1 л води розчиняється до 500 л гідроген хлориду утворюючи хлоридну кислоту • «Туман», що з’являється при попаданні гідроген хлориду у вологе повітря – це дрібненькі краплинки хлоридної кислоти. • Хлороводень сильно подразнює дихальні шляхи, тому досліди з ним слід проводити у витяжній шафі. • Хлоридна кислота належить до сильних кислот і виявляє всі властивості кислот.
- 4. Якісна реакція на хлорид-йон. При взаємодії хлоридної кислоти і хлоридів із розчином арґентум нітрату випадає сирнисто-білий осад AgCl нерозчинний у воді та нітратній кислоті. Скорочене йонне рівняння якісної реакції: Ag+ +Cl– = AgCl↓.
- 5. Складання йонних рівнянь реакції HCl+AgNO3=AgCl+HNO3 H++Cl-+Ag++NO3-=AgCl+H++NO3 - Cl-+Ag+=AgCl
- 6. Добування. • У промисловості добувають гідроген хлорид спалюванням водню в атмосфері хлору: Н2 + Сl2 = 2HCl↑. • У лабораторії – за реакцією обміну між кухонною сіллю у твердому стані і концентрованою сульфатною кислотою при нагріванні: 2NaCl + H2SO4 = 2HCl + Na2SO4. • Гідроген хлорид і хлоридну кислоту використовують для добування синтетичного каучуку, пластмаси, очищення поверхні металів від продуктів корозії, добування хлору в лабораторії, переробки руд, здійснення гідролізу целюлози, виробництва хлоридів та інших продуктів.
- 7. Амоніак (NH3) • Безбарвний газ із характерним різким запахом, майже в два рази легший за повітря, дуже добре розчиняється у воді. • За звичайних умов в одному об’ємі води розчиняється близько 700 об’ємів амоніаку. При підвищеному тиску або охолодженні до –33,60 С амоніак зріджується, а при –77,80 С твердне. • Рідкий амоніак має велику теплоту випаровування, тому його використовують у холодильних установках. • Розчин амоніаку у воді називають аміачною водою або нашатирним спиртом. • Фізіологічна дія. Вдихання малих кількостей амоніаку стимулює роботу серця і нервової системи, тому нашатирний спирт дають нюхати при втраті свідомості та отруєнні чадним газом. • Вдихання великих кількостей подразнює слизову оболонку очей і дихальних шляхів. При попаданні в організм викликає нудоту, пронос, смерть від набряку гортані. При потраплянні в очі викликає сліпоту. • Перша допомога при отруєнні амоніаком: свіже повітря, промити шлунок водою підкисленою оцтом або лимонним соком, випити склянку молока. Очі промивають великою кількістю води.
- 8. Розчинність амоніаку в воді
- 9. Добування амоніаку • У лабораторії амоніак добувають нагріванням суміші солей амонію з лугами. Найчастіше для цього використовують хлорид амонію NH4Cl і гашене вапно Ca(OH)2 (в надлишку): 2NH4Cl + Ca(OH)2 = CaCl2 + 2NH3↑+ 2H2O • Ці речовини ретельно перемішують, вміщають у пробірку або колбу і нагрівають. Реакція з виділенням амоніаку проходить при звичайних умовах, а при нагріванні різко прискорюється. Добути амоніак можна також нагріваючи нашатирний спирт: NH4ОН ⇄ NH3 + H2O.
- 10. Домашнє завдання: Без хімічних властивостей
Опрацювати п.18
18.01.2021
22.01.2021
Тема: Амоніак. Хлор.
Гідрогенхлорид. Сульфур. Сульфідна, сульфітна і сульфатна кислоти.
https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/24347
Опрацювати п.19.
виконати завдання № 6,7 ст.98
Немає коментарів:
Дописати коментар