Тема: Амоніак. Властивості, застосування.
Солі амонію. Якісна реакція на йон амонію.
Мета: Продовжити вивчення
сполук неметалічних елементів. Вивчити склад, будову молекули амоніаку, фізичні
і хімічні властивості амоніаку, способи його добування в промисловості і в
лабораторії, вивчити солі амонію, вказати на якісну реакцію на іон амонію.
Продовжити розвивати вміння володіти
хімічною термінологією, складати хімічні рівняння, визначати окисник і відновник, робити
висновки вміти надавати домедичну допомогу.
Сприяти валеологічному, профорієнтаційному
вихованню.
І. Актуалізація
опорних знань.
1.Як в періодичній системі по групах і періодах
змінюються відновні і окислювальні властивості елементів?
2.Що можна сказати про Нітроген і Фосфор в цьому
плані?
3. Проаналізуйте хімічні властивості Нітрогену і
Фосфору з точки зору окисно – відновних реакцій.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Фізичні властивості аміаку.
2.Біологічна дія аміаку.
3. Будова молекули аміаку.
4.Хімічні властивості аміаку. Одержання аміаку.
5.Застосування аміаку.
Засвоєння нового матеріалу.
Аміак
- основний продукт природного гниття
органічних залишків. Незначний вміст аміаку в повітрі до подразнення слизових
оболонок. При великому вмісті ураження очей і дихальних шляхів, задишка і
запалення легень.
Перша допомога: свіже повітря,
промивання очей великою кількістю води, вдихання водяної пари.
Нітроген в аміаку має найменший ступінь
окиснення і тому виявляє тільки відновні властивості.
1.Окиснення аміаку ( в атмосфері чистого кисню горить або в попередньо
підігрітому повітрі)
NH3 + O2 = N2 + H2O
2.Окиснення аміаку в присутності каталізатора (Платина):
NH3 + O2 = NО + H2O
Завдання: Урівняйте способом електронного балансу.
Визначте окислювач та відновник.
2.Складіть рівняння реакцій приєднання :
А) з водою
Б) з кислотами
Утворюються продукти, що містять NН+4 _
- це іон ,який називається іон амонію.
Додаткова
інформація:
1.Відновлює
малоактивні металами з оксидів:
CuO +NH3 = Cu +N2 +H2O
2.Реагує з галогенами
NH3+Br2 = N2 +HBr
3.Атоми Гідрогену в аміаку здатні повністю або частково
заміщуватись на метали. Коли всі три атоми заміщуються на Гідроген , то
утворюються Нітриди, коли два атоми
- то іміди, коли один – аміди.
3. Одержання аміаку в лабораторії. Якісна реакція на виявлення аміаку.
4.Солі амонію. Якісна реакція на іон амонію (демонстрація
дослідів, запис рівнянь реакції)
ІІІ. Закріплення
1.Назвіть сполуки:
AlN
NaNH2
Na2NH
2.Зробити до попереднього запитання конспект-
інструктаж та скласти окисно – відновне рівняння.
Урівняйте способом електронного балансу. Визначте окислювач та відновник
CuO +NH3 = Cu +N2 +H2O
IV. Підведення підсумків, виставлення оцінок, домашнє
завдання
Вивчити «Амоніак. Солі амонію»
Тема. Відносна густина газів.
Мета. Вивести формулу для визначення
відносної густини газів; сформувати уміння обчислювати відносну густину газів,
розв’язувати задачі з використанням цієї величини.
Продовжити розвивати вміння володіти хімічною термінологією, розв’язувати задачі
за формулами, робити математичні розрахунки. Сприяти культурі письма при
виконанні задач.
І.Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
1.Дайте визначення густини.
2.Запишіть формулу для обчислення густини.
3.Які параметри впливають на густину газів?
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності. Повідомлення теми уроку, формулювання цілей уроку
III. Вивчення нового матеріалу.
В однакових об’ємах різних газів за однакових умов міститься одна й та сама
кількість молекул. Однак маси однакових об’ємів газів, різні, бо молекули
різних речовин мають різну масу.
Демонструю таблицю
Формула газу
|
Кількість речовини
|
Молярна маса
|
Маса
|
Об’єм
|
N
|
1 моль
|
28 г/моль
|
28г
|
22,4л
|
O
|
0,5 моль
|
32г/моль
|
16г
|
11,2л
|
H
|
1моль
|
2г/моль
|
2г
|
22,4л
|
CO
|
2моль
|
44г/ моль
|
88г
|
44,8л
|
CH
|
2моль
|
16г/моль
|
32г
|
44,8л
|
NH
|
0,5 моль
|
17г/моль
|
8,5г
|
11,2л
|
З таблиці на дошці видно, що однакова кількість речовини різних газів
займає однаковий об’єм, але має різну масу, як і різну масу, як і різну молярну
масу. Тобто гази мають різну густину. Порівняємо густину двох газів кількістю речовини 1 моль за н.у.
Þ=m/v Þ=M1/v
;Þ=M2/V
Þ1/ Þ2 = М1/М2 таке співвідношення
називають відносною густиною газів і позначають D. Це безрозмірна величина, що
показує, у скільки разів один газ важчий або легший за інший.
D = М1 /М2
Робота з підручником.
Прочитати останній абзац на сторінці 24 і продовжити на ст.25
Дайте відповідь. Чому дорівнює відносна молекулярна маса повітря?
IV.Закріплення вивченого матеріалу. Керована практика.
Задача1.
Обчисліть відносну густину карбон (IV) оксиду за киснем.
Розв’язання
D =М1/М2
DО2(СО2)= М(СО2)/М(О2)
М(СО2)=44г/моль
М(о2)=32г/моль
DО2(СО2)=44/32 = 1,375
Відповідь: 1,375
Розв’яжи
сам.
Обчислити відносну густину сульфур(IV) оксиду SO2 за воднем Н2.
V. Д/ з:
Тема. Властивості та використання
основ.
1.
О. етап.
2.
Перевірка домашнього
завдання.
3.
Розв’язування задач.
1.Яка маса магній оксиду утворилася після спалювання 12г. магнію?.
2. Який об’єм сірчистого газу (н.у) затратився на взаємодію з 124г. натрій
гідроксиду
3.Хімічний диктант
Магнію оксид, калію хлорид, нітратна
кислота, барію сульфат,
алюмінію гідроксид, карбону( IV) оксид, карбонатна кислота.
4. Засвоєння нового матеріалу.
План:
1.Класифікація основ.
2.Фізичні властивості основ.
3.Поняття індикатори.
4.Хімічні властивості основ.
1.
Пам’ятай!!!
Луги та їх розчини :
милкі на дотик, розїдають багато матеріалів,
Спричиняють серйозні
опіки шкіри, слизових оболонок, сильно вражають очі.
Допомога: промивання
розчином оцтової кислоти.
2.Індикатори
|
лакмус
|
фенолфталеїн
|
метилоранж
|
Колір у воді
|
ФІОЛЕТОВИЙ
|
безбарвний
|
оранжевий
|
Колір у лугі
|
Синій
|
малиновий
|
жовтий
|
Колір у кислоті
|
червоний
|
безбарвний
|
червоний
|
3.Лабораторний дослід № 2. Дія розчину лугу на індикатори.
4. Взаємодія з кислотними оксидами.
5. Взаємодія з кислотами. Реакція обміну. Реакція нейтралізації.
6. Лабораторний дослід №3. Взаємодія лугу з кислотою в розчині.
7. Лабораторний дослід №4. Взаємодія нерозчинної основи з кислотою.
8. Взаємодія лугів з солями (вихідна
сіль є розчинна, нова основа чи сіль – нерозчинна).
9. Термічний розклад. Нерозчинні основи розкладаються при нагріванні.
10.Д/з.
Тема: Заходи безпеки під час роботи з лугами.
Використання основ
Мета: Закріпити знання учнів
про фізичні і хімічні властивості основ,
особливості будови молекули, правила написання рівнянь реакцій, що
характеризують властивості основ. На основі знань про фізичні властивості основ
встановити правила з техніки безпеки при роботі з основами, надання першої
допомоги при отриманні лужних опіків.
Продовжити розвивати вміння складати рівняння
реакції, робити розрахунки за рівняннями реакцій, надавати першу допомогу в
разі попадання лугів на шкіру.
Сприяти валеологічному вихованню.
Тип уроку:
комбінований
Хід уроку
І. Актуалізація
опорних знань
1.
Бесіда: - Які речовини називають
основами?
-
Які основи називають лугами?
-
Як правильно
скласти формулу речовини і дати їй назву?
2.Хімічний диктант
(записати формули речовин): калій
гідроксид, барій гідроксид, ферум (ІІ) гідроксид,
манган (ІІІ) гідроксид, алюміній гідроксид.
(взаємоперевірка)
ІІ.
Вивчення нового матеріалу
1. (пошукова бесіда)
- Що вам відомо про фізичні властивості основ?
- Чи є
способи нейтралізації лугу?
- Як надати першу допомогу при опіках лугами ?
- Чи можна
зробити це в домашніх умовах?
Луги – дуже агресивні речовини, вони роз’їдають шкіру, тканини, папір. У разі потрапляння лугу на
шкіру чи одяг, його необхідно змити великою кількістю води, а потім
нейтралізувати слабким розчином кислоти – борної, оцтової, лимонної.
2.(робота з підручником) Використання основ
ІІІ.
Закріплення
1. Запишіть рівняння реакції
нейтралізації натрію гідроксиду розчином нітратної кислоти.
2. Визначити масу води, що
утвориться в результаті нейтралізації 50 г калй гідроксиду розчином хлоридної кислоти
IV. Підведення підсумків. Д.з. Вивчити п.6, 11. №108
Тема:
Різноманітність павукоподібних . Їх роль в екосистемі.
Мета: Розширити знання учнів про павукоподібних, їх
різноманітність, значення в природі і житті людини; розкрити користь та шкоду
представників цього класу.
Розвивати вміння порівнювати будову та процеси
життєдіяльності членистоногих тварин із тваринами інших вивчених груп тварин,
розвивати самостійність у навчанні, спостережливість, пам’ять, увагу.
Сприяти екологічному, природоохоронному вихованню.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Павукоподібні»,
фото тварин, мультимедійна дошка.
Хід уроку
І.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Всі живі організми мають своє
значення в природі і житті людини. Сьогодні на уроці ми ознайомимось:
-
з різноманітністю павукоподібних;
-
поширенням їх на
планеті
-
значенням їх на планеті
-
участь в ґрунтоутворенні
Деякі представники є паразитами рослин, тварин, людини. Тому ми розглянемо
засоби профілактики, яких варто дотримуватись, щоб уникнути захворювань.
Повідомлення теми і мети уроку
(запис на дошці)
ІІ.
Актуалізація опорних знань
Метод «Мозковий штурм»
-
Який тип тварин ми вивчаємо?
-
Назвіть загальні риси типу Членистоногі?
-
Які класи входять до типу Членистоногі?
-
Назвіть загальні риси класу Павукоподібні?
-
Ускладнення якої системи характерні для павуків?
ІІІ.
Сприйняття і усвідомлення нового
матеріалу
Розповідь учителя: Павутина – візитна
картка павуків. Лише 300 г
павутини вистачило б , щоб оперезати Землю.
Про властивість ткати павутину існує давня
легенда. Говорять, що мистецтво ткати павуки унаслідували від Арахни,
лідійської дівчини, яка наважилась викликати саму Афіну на змагання у ткацтві,
за що й була жорстоко покарана: ображена богиня перетворила її на павука. У
Греції павук так і називається – Арахна, а наукова назва класу – Арахніди.
(Наука арахнологія)
Ми зупинимось на представниках таких рядів
(демонстрація слайда):
-
Павуки
-
Кліщі
-
Скорпіони
-
Косарики
-
Сольпуги
Творча лабораторія
Групова робота Клас об’єднано в п’ять
груп. Кожна група готує матеріал про клас Павукоподібних, використовуючи
матеріал підручника, додаткову літературу, презентацію.
Після підготовки, кожна група представляє клас Павукоподібних.
Учні записують в свої конспекти назви тварин, їх особливості, значення.
Засоби профілактики від укусів
павукоподібних
Пошукова робота на основі
вивченого матеріалу Складання правил поведінки в природі, правил надання першої
допомоги при укусі павуків, кліщів; засоби захисту тіла від павукоподібних.
IV.Систематизація і закріплення знань.
Метод
«Мікрофон» - учні отримують іграшкового павука і дають коротку характеристику
вивченим на уроці тваринам, так, передаючи павучка, учні повторюють вивчений
матеріал.
Метод
«Незакінчене речення»
-
На уроці ми ознайомились з представниками…
-
Деякі з них беруть участь в ґрунтоутворенні…
-
Кліщі є переносниками…
V. Оцінювання учнів
VI. Домашнє завдання: вивчити п. 23, підготувати
повідомлення про клас Комахи
Тема: Чисті речовини і суміші. Основні способи
розділення сумішей.
Завдання 1. Вставте пропущені слова. Чисті речовини складаються з__________
і мають сталі фізичні властивості.
Завдання 2. Назвіть ознаки, за
якими можна розрізнити чисту речовину і суміш . Наведіть приклади.
Завдання 3. Дано суміш: а\ спирту і води; б\ річкового піску і цукру; в\
мідних і залізних ошурок; г\ води і бензину. Як розділити ці суміші? Поясніть
на яких властивостях компонентів сумішей ґрунтується їх розділення.
Тема: Явища фізичні і хімічні. Хімічна
реакція. Ознаки хімічних реакцій. Умови
виникнення і перебігу хімічних реакцій.
1\ Чим відрізняються чисті речовини від сумішей?
2\ Що таке молекула?
3\ Чому не має змісту вираз: “молекула повітря”, “молекула молока”?
4\ Які властивості, характерні для речовин, не можна віднести до кожної
окремої молекули цієї речовини?
Закріплення знань учнів.
Завдання 1. За якими ознаками названі нижче явища відносяться до хімічних:
А\горіння деревини;
Б\ на залізному цвяху з часом з¢являється іржа;
В\ утворення газу з різким запахом при спалюванні жовтої сірки?
Завдання 2. При використання спиртівки спирт спочатку випаровується, а
потім горить. Які явища відбуваються? Виберіть правильну відповідь:
А\ хімічні;
Б\ фізичні;
В\ спочатку хімічне, а потім фізисне;
Г\ спочатку фізичне, потім хімічне.
Тема: Хімічний
елемент. Атом як форма існування хімічного елемента. Будова атома: ядро,
електрони. Поширення елементів у природі.
1.
Виконання
тестового завдання.
1. До фізичних явищ належать: а\ іржавіння
цвяха; б\ замерзання води; в\ горіння бензину; г\ плавлення алюмінію; д\
почорніння срібної ложки.
2. До хімічних явищ належать: а\ виготовлення
плашки зі скла; б\ фільтрування розчину; в\ помутніння вапняної води від дії
вуглекислого газу; г\ світіння нитки розжарювання в електричній лампочці; д\
випадання дощу.
3. При розкладанні крейди утворюється
негашене вапно і вуглекислий газ. Який процес відбувається? Чи може він віз
проходити за звичайних умов? Виберіть правильну відповідь: а\ хімічна реакція,
може; б\ фізичне явище, не може; в\ хімічна реакція, не може; г\ фізичне явище,
може.
4. Хімічна реакція горіння речовини
супроводжується: а\ виділенням терла; б\ виділенням тепла, іноді світла; в\
утворенням осаду; г\ виділенням газу; д\ появою запаху.
5. При взаємодії мармуру з соляною кислотою:
а\ випадає осад; б\ виділяється газ; в\ виділяється тепло; г\ змінюється колір;
д\ з¢являється запах.
6. До умов виникнення і перебігу хімічних
реакцій належать: а\ нагрівання речовин до певної температури; б\ подрібнення
речовини; в\ розчинення речовини; г\ випаровування; д\ перемішування реагуючих
речовин.
Тема:
Молекулярна і не молекулярна будова речовини. Молекули як найменші частинки, що
визначають хімічні властивості речовини.
1. У яких станах можуть знаходитись різні речовини?
2. Якими ознаками характеризується газоподібний стан речовин?
3. Особливості рідини, як стану речовини, що займають проміжне становище між газами і твердими речовинами.
4.Кристалічний і аморфний стани
твердих речовин.
Закріплення знань учнів
1.Назвіть структурні частинки, що входять до складу різних речовин.
2.З курсу фізики Вам відоме явище дифузії. Наведіть приклади дифузії та
поясніть це явище з погляду вчення про молекули.
3.Виходячи з уявлень про атоми і молекули, поясніть процес розкладання
води.
4.Чому речовини молекулярної будови мають низькі температури кипіння і
плавлення, а не молекулярної – високі?
5.У яких реченнях йдеться мова про
хімічний елемент, а в яких-про речовину?
А/ Алюміній входить до складу глинозему.
Б/ З алюмінію виготовляють посуд.
В/ Фосфор міститься в кістках.
Г/ Фосфор застосовують у виробництві сирників.
Д/ До складу кухонної солі входить хлор.
Є/Хлор – отруйний газ жовто-зеленого кольору.
Тема: Прості
та складні речовини. Хімічна формула. Відносна
молекулярна маса.
Актуалізація опорних знань
1.Один з оксидів карбону (відомий вам вуглекислий газ) переходить
у
твердий стан за температури
близько –780С, а один з оксидів сіліцію плавиться за температури близько 16100С.
Які висновки про будову цих речовин у твердому стані можна зробити?
2.Що називається хімічним
елементом?
3.Чи можна ототожнювати
поняття “хімічний елемент” і “атом”? Чому?
4.Що означає хімічний знак
(символ) хімічного елемента;
5.Напишіть хімічні знаки
таких елементів: Гідрогену, Оксигену, Натрію, Хлору, Кальцію, Сіліцію, Феруму.
Назвіть їх.
6.Яке практичне значення
знаків хімічних елементів?
Тема: Розв¢язування розрахункових задач. Обчислення
відносної
молекулярної маси речовини за
хімічною формулою. Обчислення масової частки елемента в речовині.
1.Що виражають хімічні формули?
2.З переліку формул речовин АІ,
С, Fe, H2, NH3, CO2, N2, H2S, Cu, CI2, SO випишіть окремо формули речовин: а\ простих; б\ складних.
3.Що означають записи: 5H2O, 3S, 2P2O5, 3O2, 4Cr2O3, 7CO?
4.Що можна сказати про
сірководень на основі його формули H2S?
Тема: Тематичне оцінювання. Початкові хімічні поняття
Варіант 1.
І рівень.
1.
Для поділу суміші води і глини
потрібно скористатись методом: а\ дистиляції; б\ фільтрування.
2.
Найпоширеніший елемент у природі:
а\ Алюміній; б\ Оксиген; в\ Сіліцій.
3.
Із запропонованого списку виберіть
формули складних речовин: а\ СаО, б\ N2, в\H2S, г\Cu, д\H2, е\Ca(OH)2, є\K2SO4,
ж\ Fe.
ІІ рівень.
1.
Які умови необхідні для виникнення
і протікання хімічних реакцій?
2.
Напишіть назви і відносні атомні
маси таких хімічних елементів:F, AI, Na, C, Fe, N.
3.
Охарактеризуйте етапи розвитку
хімії.
ІІІ рівень.
1.
Як із снігу отримати дистильовану
воду? Визначте, які явища – хімічні чи фізичні при цьому відбуваються. Вода –
це речовина молекулярної чи не молекулярної будови? Як це можна довести?
2.
Обчисліть масову частку Феруму в
мінералі піриті (FeS2), який містить 5% домішок.
3.
Відома речовина, у якій на 2 атоми
Купруму припадає 1 атом Сульфуру. В яких масових відношеннях потрібно взяти
мідь і сірку, щоб обидві речовини повністю прореагували?
IV рівень.
1.
Доведіть на прикладі води, що
речовини різняться тільки за сукупністю їхніх властивостей. Які з ваших доказів
належать до фізичних, а які до хімічних. Атоми яких елементів і в якій
кількості входять до складу цієї речовини? Знайдіть масові співвідношення цих
елементів у формулі даної речовини.
2. Обчисліть вміст кожного елемента в амонію сульфаті (NH4)2SO4
(у відсотках за масою).
3.
Внесення 0,3 кг бору на гектар цілком
виліковує льон від бактеріозу (підвищує врожай насіння та волокон льону).
Обчисліть, скільки треба кг бури Na2B2O7 · 10H2O, щоб внести в грунт 0,3 кг бору.
ІІ варіант.
І рівень.
1.
Із запропонованого списку виберіть
фізичні властивості речовини: а\ колір; б\ блиск; в\ хімічні взаємодії з іншими
речовинами; г\ тепло- і електропровідність.
2.
Формула Н2О означеє, що
до складу молекули води входять: а\ два атоми Гідрогену і один атом Оксигену;
б\ один атом Гідрогену і два атоми Оксигену.
3.
Залізо,сіль, стеарин, срібло – це:
а\ фізичні тіла; б\ речовини; в\ хімічні явища.
ІІ рівень.
1.
У яких агрегатних станах можуть
знаходитись речовини? Чи може одна і таж речовина знаходитись у різних
агрегатних станах? Від чого це залежить?
2.
Які види сумішей ви знаєте?
Наведіит приклади.
3.
Запишіть хімічні символи і
відності атомні маси елементів: Літій, Магній, Карбон, Флуор, Гелій.
ІІІ рівень.
1.
Запропонуйте способи очищення
кухонної солі від деревної тирси. Яку будову: молекулярну чи не молекулярну –
має кухонна сіль?
2.
Обчисліть масову частку кожного
елемента в мармурі , форма якого СаСО3.
3.
Молекул речовини етану складається
з двох атомів Карбону і шести атомів Гідрогену. Напишіть формулу етану,
поясніть, що показує ця формула. Розрахуйте відносну молекулярну і молярну
маси, масові частки елементів у цій речовині.
ІУ рівень.
1.
Виведіть хімічну формулу речовини,
якщо елементи сполучаються у таких відношеннях: Сульфур і Оксиген – 7 : 8.
2.
Обчисліть число молекул води, які
приєднуються до сульфату феруму (ІІІ) у кристалогідраті FeSO4
· n H2O, якщо масова частка води у ньому становить 72,28%.
3.
У чому більша масова частка
Сульфуру: CuSO4,
Na2SO4, K2SO4? Відповідь
підтвердіть обчисленням.
Тема: Валентність атомів елементів. Визначення валентності елементів за
формулами бінарних сполук.
1. Що показує хімічна формула?
2.Напишіть формули речовин, до
складу яких входять: а\ атом Феруму і три атоми Хлору; б\ два атоми алюмінію і три атоми
Оксигену; в\ атом Кальцію, атом Карбону і три атоми Оксигену.
3.Чи
можуть хімічні формули бути іншими, ніж написані?
.
Завдання
1. Визначте валентність елементів:
а\ за
Гідрогеном (І): РН3, SiH4, HCI,
H2O;
б\ за Сульфуром (ІІ): AI2S3, CS2,
FeS, Na2S, MgS;
в\ за Хлором (І): FeCI3, NaCI, CaCI2, SiCI4.
Завдання 2. Вкажіть елементи, які наведені в
сполуках є: а\ одновален-
тними; б\ двовалентними; в\
тривалентними; г\ чотиривалентними; д\
п¢ятивалентними: Na2O, HCI, PH3, Fe2O3, CaO, MgO, FeO, MnO2, ZnO,
CO2, P2O5, CI2O7,
CrO3, CH4, I2O5.
Завдання 3. Задача. У сполуці Сіліцію з
Гідрогеном на 1 г
Гідрогену при
падає 7 г Сіліцію. Назвіть формулу
цієї сполуки і валентність Сіліцію у
ній, якщо відносна атомна маса
Сіліцію 28.
Самостійна робота учнів.
Варіант 1.
Завдання 1.
визначте валентність нітрогену, Фосфору, Хлору, Сіліцію і Сульфуру у сполуках, що мають формули: NH3, PH3, HCI, SiO2, H2S.
Завдання 2.
Задача. У сполуці Сіліцію з Оксигеном на 16 г Оксигену припадає 14
г Сіліцію.Визначте формулу цієї сполуки і валентність
Сіліцію у ній, якщо відносна атомна
маса Сіліцію 28.
Варіант 2.
Завдання 1.
Визначте валентність елементів у сполуках, що мають формули: ZnS, Cu2S, H2S, AI2O3, SnS, P2O2.
Завдання 2.
Задача. На 16 г
Оксигену в одному з оксидів Нітрогену припадає 14 г , а в другому 7 г Нітрогену. Визначте формули
цих сполук і валентність Нітрогену в них, якщо відносна атомна маса Нітрогену
14.
Тема: Складання хімічних формул за валентністю
атомів елементів.
Виберіть правильну і повну відповідь.
1.Валентність –
це: а\ відносна атомна маса елемента; б\ масова частка елемента у хімічній
формулі; в\ властивість атома хімічного елемента приєднувати певну кількість
атомів інших хімічних елементів; г\ властивість атома хімічного елемента з¢єднуватися з певним числом атомів того самого або інших хімічних елементів;
е\ властивість атомів хімічного елемента
з¢єднуватись з певним числом атомів того самого
хімічного елемента.
2.Бінарні сполуки
складаються: а\ з одного хімічного
елемента; б\ з двох хімічних елементів; в\ з чотирьох хімічних елементів; г\ з
шести хімічних елементів.
Завдання 1. Напишіть формули сполук з оксигеном таких елементів: а\
Аргентуму (І), б\ Магнію (ІІ), в\ Фосфору (У), г\ Сіліцію (ІУ), д\ Алюмінію
(ІІІ), е\ Мангану (УІІ), і\ Сульфуру (УІ).
Завдання 2. Розставте індекси у
формулах:
І
ІІ ІІІ У
УІІІ ІУ ІІ
ІІ ІУ ІІ ІІ УІІ ІІІ
І
К S
P O As O
Os O Sn S
Ni O C H Ca O
Hg CI Mn O AI F
Тема: Хімічні рівняння.
.
1. Як було відкрито закон збереження маси речовини?
2.Чим поясните те, що маса речовини до і після реакції не змінюється?
3. Які досліди підтверджують цей закон?
4. Як пояснити, що маса золи і
вугілля, що утворюється при горінні
дров, менша, ніж маса дров?
5. Пояснити з точки зору закону
збереження маси речовини дослід:
горіння спирту у чашці.
6. Чи суперечить закону збереження маси речовини зменшення свічки
при її горінні?
Закінчіть хімічні рівняння, допишіть
формули продуктів реакцій і коефіцієнти:
Li + O2 ® Cr +
S ®
P + CI2 ® Ca +
CI2 ®
N2 + O2 ® Ba + O2
®
Zn + O2 ® K + S ®
Na + O2 ® Mg + O2
®
Тема: Кількість речовини. Моль – одиниця кількості
речовини. Молярна маса. Стала Авагадро.
Завдання 1. Скільки атомів Сульфуру міститься в таких кількостях SO2: 2 моль; 0,5 моль; 0,1 моль?
Завдання 2. Якій кількості речовини
відповідає 12,04 ·1023 молекул води?
Завдання 3. Скільки моль міститься у
28 г
магнію?
Завдання 4. Яка кількість речовини
відповідає 6,6 г
вуглекислого газу?
Завдання 5. Визначіть кількість атомів Феруму у такій масі гемоглобіну
крові людини, яка містить 3 г
феруму.
Тема: Розв¢язування розрахункових задач. Обчислення
числа атомів у певній кількості речовини. Обчислення маси речовини за відомою кількістю і кількості за масою речовини.
.
1. Чому ф хімії використовують фізичну величину “кількість речовини”?
2. Яку одиницю прийнято вважати за
одиницю кількості? Що вона означає?
3. Скільки атомів міститься в : а\ 0,5 моль азоту; б\ 0,25 моль купрум (ІІ)
оксиду; в\ 2 моль фосфатної кислоти Н3РО4?
4. Що означає фізична величина “молярна маса” і чим вона відрізняється від
фізичної величини “відносна молекулярна маса”?
Тема: Вправи
зі складання і читання хімічних формул та хімічних рівнянь. Розрахункові задачі. Обчислення числа
атомів (молекул) у певній кількості речовини. Обчислення маси речовини за
ідомою кількістю речовини і кількості речовини за відомою масою.
1.Що таке валентність хімічних елементів? Посніть на прикладах.
2.Чому валентність Гідрогену прийнято за одиницю?
3.У реакції заліза з хлоридною кислотою атом металу витісняє два атоми Гідрогену. Як це можна пояснити,
користуючись поняттям валентності?
4.Хто і коли відкрив закон збереження маси речовини? Сформулюйте закон і поясніть його з погляду атомно-молекулярного
вчення.
5.Розкрийте теоретичне і практичне значення закону збереження маси
речовини. Наведіть приклади.
6.Чому в хімію застосовують фізичну
величину “кількість речовини” і в яких одиницях вона вимірюється? Відповідь
поясніть прикладами.
7.Що означає фізична величина “молярна
маса” і чим вона відрізняється від фізичних величин “молекулярна маса” і
“відносна молекулярна маса”? Чому чисельно ці величини збігаються?
Тема: Тематичне оцінювання. Моль. Кількість
речовини.
Варіант 1.
І рівень.
1.
Кількість
речовини вимірюється у: а\ грамах; б\ молях; в\ кубометрах.
2.
Хімічні
рівняння відображають: а\ хімічні процеси; б\ фізичні процеси; в\ механічні
процеси.
3.
Оксинег
у сполуках завжди: а\ одновалентний; б\ двовалентний; в\ тривалентний;
ІІ
рівень.
1. Визначте валентність Сульфуру у сполуках: H2S, SO3, SO2,
FeS.
2. Розставте коефіцієнти у рівняннях:
Na + S ® Na2S ;
H2 + O2 ® H2O;
N2 + H2 ® NH3.
3.Обчисліть масу 2 моль заліза.
ІІІ рівень.
1. Скільки атомів і молекул міститься у кисні
кількістю речовини 0,25 моль?
2. Скільки грамів купрум (ІІ) оксиду, води і
вуглекислого газу утвориться в результаті розкладу 111
г малахіту Сu2(ОН)2СО3? Напишіть
рівняння реакції.
3. Де маса речовини більша: а\ у 3 моль води;
б\ у 2 моль вуглекислого газу; в\ у 0,5 моль азоту?
ІУ рівень.
1. До складу молекули речовини входять атоми
Карбону і Гідрогену у масовому
співвідношенні 3 : 1. Знайдіть формулу речовини. Напишіть рівняння реакції
взаємодії водню і вуглецю, у результаті якої утворюється ця речовина. Визначте
моль співвідношення реагентів. Яка кількість вуглецю вступає в реакцію з 4 моль
водню?
2. Під час нагрівання оксиду меркурію з
вуглецем утворюється газ, що не підтримує горіння, від нього вапняна вода
мутніє і гасне запалена свічка. Яка ще речовина при цьому утворюється? Скільки
грамів кожної з вихідних речовин треба взяти, щоб добути 8,8 г цього газу? Напишіть
рівняння реакції.
ІІ ВАРІАНТ.
І рівень.
1. Молярна маса речовини вимірюється у: а\
літрах; б\ молях; в\ г/моль; г\ а.о.м.
2. Хімічне рівняння – це: а\ умовний запис
складу речовини за допомогою хімічних символів та індексів; б\ властивість
атома хімічного елемента з¢єднуватись з певним числом атомів того
самого або інших хімічних елементів; в\ умовне зображення реакції за допомогою
хімічних формул і, в разі потреби коефіцієнтів.
3. Скільки атомів міститься у 3 моль заліза?
ІІ рівень.
1. Розставте коефіцієнти у рівняннях
реакцій:
SO2 + O2 ® SO3;
K + H2 ® KH;
CO + O2 ® CO2.
1. Обчисліть масу 0,5 моль цинку.
2. Визначте валентність Нітрогену у
спорлуках: N2O, NH3, N2O3, NCI3, NO2.
ІІІ рівень.
1. Де маса речовини більша: а\ у 1 моль
алюмінію; б\ у 1 моль заліза; в\ у 1 моль ферум (ІІ) оксиду?
2. Перепишіть написані нижче схеми рівнянь
реакцій, замість знаків запитання напишіть формули речовин, розставте
коефіцієнти: а\ Fe + ? ® Fe3O4; б\ H2S + ? ® S + H2O; в\ N2 + ? ® NH3.
3. Розрахуйте, яку масу кальцій оксиду СаО
можна одержати з 20 г
кальцію і 8 г
кисню, враховуючи те, що обидві речовини повністю витрачаються на утворення
оксиду. Напишіть відповідне рівняння реакції, розрахуйте масові частки
елементів у цій сполуці.
ІУ рівень.
1. Складіть формулу ферум оксиду, що містить
70% заліза за масою. Напишіть рівняння реакції одержання даного оксиду. У яких
мольних співвідношеннях треба взяти
реагенти, щоб вони прореагували повністю? Яка кількість речовини ферум оксиду
утвориться, якщо в реакцію вступає 8 моль заліза? Яку кількість речовини кисню
буде при цьому витрачено?
2. У результаті роздільного відновлення
оксидів ZnO, CuO, Fe2O3, PbO2 карбон (ІІ) оксидом при нагріванні
добули по 10 г
кожного металу. Яку кількість речовини і масу карбон (ІІ) оксиду для цього
витратили?
Тема: Прості
речовини. Метали і неметали, порівняння їх загальних і фізичних властивостей.
1.Які з перелічених речовин є простими, а
які складними: цукор, графіт, малахіт, граніт, азот, мідь?
2.У якому варіанті йдеться про кисень як
просту речовину: а\ риба дихає киснем, що є у воді; б\ кмсень входить до складу
більшості мінералів?
3.Чому риба задихається у кип¢яченій воді, хоча до її складу входить кисень?
4.Випишіть формули простих речовин: Br2, HCI, Na2S, CI2, K, Ba, ZnO, C, P4, SO2, H2, O2 , Li2O, F2, NO, S, N2, H2O, CO.
5.На які групи можна поділити складні
речовини за такими властивостями: густина, леткість, ковкість, температура
плавлення, температура кипіння, пружність, пластичність, твердість, металевий
блиск,електропровідність, теплопровідність?
Закріплення знань учнів.
Завдання 1. Закінчить
речення: 1.Більшість металів мають металевий
блиск. У вигляді порошку метали тьмяніють, за вийнятком... . 2.До чорних
металів відносяться залізо та його сплави. Усі інші метали називаються ... .
3.Усі метали /крім германію/ проводять електричний струм. Ця властивість металів
зумовлена ... . 4.Найвищу температуру
плавлення мають ... і ... , а найнижчу - ... . 5.Твердий розчин одного металу в
іншому називають ... .
Завдання 2. Наведіть приклади
неметалів різних агрегатних станів:
тверді:
рідкі:
газоподібні:
Тема: Оксиген
– як хімічний елемент. Кисень – проста речовина. Оксиген у природі. Фізіологічна дія кисню.
Добування кисню в лабораторії. Каталізатори. Фізичні властивості кисню.
1.Напишіть хімічні
символи елемента Оксигену.
2.Яка відносна атомна маса Оксигену?
3.Яку валентність проявляє Оксиген у сполуках.
4.Напишіть хімічну формулу простої речовини кисню.
5.Яка відносна молекулярна маса і
відносна молярна маса речовини кисню?
Тема: Хімічні
властивості кисню. Реакція сполучення.
1.Назвіть фізичні Властивості речовин.
2.Що вам відомо про фізичні
властивості кисню?
3.Про які властивості кисню можна
судити на основі дослідів?
4.Складіть найпростіший прилад для
добування і збирання кисню.
5.Якими способама можна збирати
кисень? Якими властивостями це зумовлено?
6.Газометр – це прилад для збирання
кисню. З яких частин він складається?
7.Як перевірити наявність кисню?
.
1.Назвіть відомі
вам прості речовини, які: а\ взаємодіють з киснем за звичайної температури; б\
взаємодіють з киснем за підвищеної температури; в\ не сполучаються з киснем
безпосередньо.
2.Металічний
натрій горить у кисні з утворенням пероксиду Na2O2.Напишіть рівняння реакції й визначте масову частку Натрію та Оксигену у пероксиді.
3.Скільки грамів
води утвориться у результаті вибуху суміші 2 г водню та 26 г кисню?
Тема: Поняття
про окислення та оксиди.
Тести.
І рівень.
1.Кисень має значення у житті рослин і тварин: а\ для живлення; б\ для
дихання.
2.Який хімічний елемент найпоширеніший у земній корі: а\ Гідроген; б\
Силіцій; в\ Оксиген; д\ Карбон?
3.Життя на Землі неможливе без: а/ гелію; б\ кисню; в\ азоту; г\ чадного
газу.
ІІ рівень.
1.Вкажіть ознаки за якими кисень можна відрізнити від інших газів: а\
безбарвність; б\ характерний смак; в\ специфічний запах; г\ малорозчинний у
воді; д\ трохи важчий за повітря; е\ пітримує горіння.
2.Внаслідок спалювання простих речовин у кисні добули: а\ SO2, б\ H3PO4, в\ CO2, г\ZnO, д\K2SO4, е\ AI(OH)3.
3.Знайдіть правильні відповіді.
Каталізатори – це: а\ оксигеновмісні речовини, які при нагріванні
розкладаються з виділеням кисню; б\
бінарні сполуки, до складу яких входить гідроген; в\ речовини, які прискорюють
хімічні реакції; г\ речовини, які змінюють швидкість хімічної реакції; д\
речовини, які змінюють швидкість хімічної реакції, але не входять до складу її
продуктів.
ІІІ рівень.
1.Які з наведених висловлень правильні, а які помилкові: а\ горіння у
чистому кисні проходить швидше, ніж на повітрі; б\ згоряння певної кількості
речовини у кисні дає вищу температуру, ніж згоряння такої ж кількості цієї
речовини на повітрі; в\ горіння може відбуватися не тільки за участю кисню, але
й інших речовин; г\ горіння відбувається лише за участю принаймі двох речовин?
2.В одній газоподібній сполуці азоту горючі речовини горять, як у кисні.
Формулу цієї сполуки встановили на основі таких міркувань: при згорянні вугілля
у певному об¢ємі сполуки утворюється такий самий об¢єм азоту і вдвоє менший об¢єм вуглекислого газу. Знайдіть формулу
сполуки.
3.А. Лавуазьє висловив думку про те, що життя з погляду хімії – це повільне
горіння. Підтвердітб це, склавши і порівнявши схеми реакцій, які відбуваються
при горінні у повітрі звичайних горючих речовин і окислення органічних речовин
у нашому організмі у процесі дихання.
Закінчіть рівняння реакцій і визначте типи реакцій:
Na2O + H2O ® CaCO3 ® CaO + CO2
AgNO3
® AgNO2 + O2 Ba + O2
®
HgO ®
Zn + Br2 ®
N2
+ H2 ®
AI(OH) ® AI2O3 + H2O.
Тема: Повітря
та його склад. Охорона повітря від забруднення. Горіння і повільне окислення.
1.У якому вигляді знаходиться елемент Оксиген у природі?
2.Який вміст кисню в повітрі?
3.Чому на повітрі речовини горять гірше, ніж у чистому кисні?
4.Які речовини, крім кисню, входять до складу повітря?
5.Ми живемо на дні повітряного океану. Але вивчили повітря значно пізніше,
ніж інші речовини. Чому?
Завдання 1.
Запишіть масові частки азоту і кисню у повітрі. Розрахуйте їх молярні маси.
Поясніть, чому кисню за масою більше, ніж за об¢ємом, а азоту – навпаки?
Завдання 2.
Закінчіть речення. Горіння – це реакція яка супроводжується... .
Завдання 3. У
гаражі спалахнули промащені ганчірки. Чому це трапилося?
Тема: Умови
виникнення і припинення горіння. Застосування кисню. Добування кисню
у промисловості. Кругообіг Оксигену у природі.
1. Що таке
повітря? Чи має сенс вираз “Молекула повітря”? Чому?
2.За допомогою
якого досліду Лавуазьє визначив склад повітря?
3.За допомогою яких
дослідів можна визначити вміст кисню і азоту в повітрі?
4.Які інертні
гази ви знаєте?
5.Чим
відрізняється горіння речовин у кисні від горіння їх горіння в повітрі?
6.Складіть
рівняння реакції горіння таких речовин: а\ барію; б\ алюмінію; в\ літію; г\ фосфору;
д\ водню; е\ сірководню; ж\ етану С2Н6; з\ ацетилену С2Н2.
7. Що спільного і
відмінного між горінням і повільним окисленням?
1.Бесіда.
а\ Чому для запалювання
вогнища застосовують невеликі гілки?
Б\ Чому скіпка, опущена
кінцем, що горить, униз, згоряє до кінця, а
піднята вверх швидко гасне?
В\ Яка роль води при гасінні
пожежі?
Г\ Чому торфяні болота
самозаймаються?
2.Визначте, які з наведених нижче
факторів призводять до виникнення
горіння, а які припиняють горіння:
а\ забезпечення доступу кисню;
б\ перекриття доступу кисню; в\ нагрівання речовин до температури займання;
3.Які об¢ми азоту і кисню можна добути з 1 м3 повітря?
4.Поясніть, чому, незважаючи на
те, що велика кількість кисню витрачається,
склад повітря не змінюється. За рахунок чого поповнюється вміст кисню?
Тема:
Тематичне оцінювання.
Варіант 1.
І рівень.
1.
Валентність
Оксигену в сполуках дорівнює: а\ І; б\ ІІ; в\ ІІІ.
2.
Збільшення
кількості кисню у повітрі таким чином впливає на процес горіння: а\ посилює; б\
уповільнює; в\ на процес горіння не впливає.
3.
Склад
повітря визначив: а\ Лавуазьє; б\ Менделєєв; в\ Бутлеров.
ІІ. Рівень
1.
Де у
природі Оксиген зустрічається у складі сполук, а де - у вигляді простої речовини:
2.
У
чому різниця між горінням і повільним окисленням? Наведіть відповідні приклади.
Напишіть рівняння ренакцій горіння фосфору і водню.
3.
Як
одержують кисень в лабораторії? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
ІІІ. Рівень.
1.
Напишіть
рівняння реакції взаємодії азоту з киснем, у результаті якої утворюється
нітроген (ІІ) оксид. Розставте коефіцієнти, зазначте тип реакції. Розрахуйте
масу нітроген (ІІ) оксиду, що утворюється при взаємодії 2 моль кисню.
2.
Що
спільного і відмінного в горінні простих і складних речовин? Поясніть на
прикладах.
3.
Маємо
хімічні формули: HNO3, H3PO4, Li2O, CaCO3, NaOH, CO2, KСlO3, SiO2, N2O3. Випишіть окремо формули оксидів металів
і оксидів неметалів. Які речовини потрібно взяти, щоб в результаті реакції
сполучення утворилися оксиди? Напишіть відповідні хімічні рівняння.
Рівень ІУ.
1.
Кисень
широко використовують у металургії для виплавлення сталі з чавуну; при цьому
Карбон, який міститься у чавуні, перетворюється в карбон (ІУ) оксид СО2.
Обчисліть, скільки кисню витратися на 1 тону чавуну, якщо вигоряє 4% Карбону.
2.
Знаючи
об¢ємний склад повітря, обчисліть приблизну масу азоту, кисню, інертних газів
(у перерахунку на аргон) і вуглекислого газу
в одому метрі кубічному повітря.
Варіант 2.
Рівень І.
1.
Яка
формула простої речовини кисню? А\ О; б\ Н2; в\ О2.
2.
Вкажіть,
які з перелічених властивостей характеризують фізичні властивості кисню: а\
горить; б\ безбарвний; в\ легший за повітря; г\ є окисником; д\ має різкий
запах; е\ без запаху і смаку; ж\ трохи важчий за повітря?
3.
Під
час дихання учі шиві організми: а\ виділяють кисень; б\ виділяють вуглекислий
газ; в\ вбирають кисень; г\ вбирають вуглекислий газ.
Рівень ІІ.
1.Напишіть рівняння реакції
взаємодії алюмінію, сірки і вугілля з киснем.
2.Які речовини називаються
каталізаторами? Наведіть приклад каталітичної реакції.
3.Що являє собою горіння з
хімічного погляду? Назвіть зовнішні ознаки цього процесу.
Рівень ІІІ.
1.
Опишіть
випадки, коли кисень: а\ помітно не реагує з іншими речовинами; б\ взаємодіє
повільно; в\ взаємодіє швидко; г\ дуже швидко з вибухом. Відповіді підтвердіть
рівняннями реакцій.
2.
Яку
масу повітря потрібно взяти, щоб повністю згорів 1 кг антрациту такого масового
складу: 96% Карбону, 2% Гідрогену, 1% Оксигену, 1% Нітрогену.
3.
Які
умови виникнення і припинення горіння? Які засоби гасіння пожежі потрібно
вткористати у таких випадках: а\ загорівся одяг на людині; б\ спалахнув бензин;
в\ виникла пожежа на складі лісоматеріалів; д\ зайнялася нафта на поверхні
води?
Рівень ІУ.
1.
Медична
киснева подушка має об¢єм приблизно 15л. Обчисліть, скільки
хвилин нею можна користуватись, якщо під час дихання людина споживає 1/3 грама
кисню О2 за хвилину.
2.
А.Лавуазьє
висловив думку, що життя з погляду хімії – це повільне горіння. Підтвердіть це,
склавши і порівнявши схеми реакцій, які відбуваються під час горіння в повітрі
звичайних горючих речовин і окислення органічних речовин у нашому організмі в процесі у процесі
дихання.
Мета:Гідроген
– хімічний елемент. Водень – проста речивина. Добування кисню в лабораторії.
Фізичні властивості.
1.Де зустрічається
Гідроген: а\ у вільному стані; б\ у зв¢язаному
стані?
2.Напишіть рівняння реакції
розкладу:
СН4 ® ; б\ Н2О
® ; в\ Н2S ® ?
Тема: Хімічні
властивості водню. Взаємодія з простими течовинами.
1.Як дізнатися, що важче:
водень чи кисень?
2.Яким із запропонованих
приладів можна добути і зібрати влдень?
3.У двох пробірках,
закритих корками, знаходяться: в одній водень,
а в другій – кисень. Як їх розпізнати?
4.Що відбудеться, якщо
піднести скіпку, що горить, до отвору пробірки:
а\ з киснем; б\ з воднем?
Напишіть рівняння реакцій.
1.Обчисліть
кількість речовини водню масою 1,8
г .
2.Запишіть
рівняння реакції взаємодії водню з йодом та з азотом
(перший елемент –
одновалентний; другий – тривалентний).
3.Чому, повторно
перевіряючи на чистоту водень, що виходить з апарата Кіппа,
не можно користуватись
тією самою пробіркою?
Тема:
Інструктаж з техніки безпеки. Поняття про відновлення. Окислення і відновлення
– дві сторони окисно-відновного процесу. Застосування водню.
І
1.Яких правил
поведінки треба дотримуватись у кабінеті хімії?
2.Які правила
техніки безпеки потрібно знати при вивченні
фізичних
властивостей речовин?
3.На руки чи на
одяг випадково потрапив луг чи кислота.
Якими будуть ваші
дії при цьому?
4.Чому необхідно
виконувати тільки ті досліди, які узгоджені з учителем?
5.Яких правил
техніки безпект потрібно дотримуватись, працюючи з воднем?
6.Напишіть
рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості водню.
ІІ
1.Здійсніть перетворення.
Визначте типи хімічних реакцій,
в реакціях заміщення вкажіть відновник і окисник:
а\ H2 ® H2O ® O2 ® CuO ® Cu; б\ HJ ® H2 ® H2S ® SO2.
2.Яка маса водню потрібна,
щоб добути 1 кг
вольфраму з вольфрам оксиду WO3 ?
3.Умедичному термометрі
міститься 3 г
ртуту. Яку масц меркурій оксиду (ІІ) потрібно відновити, що виготовити 10
термометрів?
4.Який вид палива, водень
чи бензин, доцільніше використовувати для підримання нормального
санітарно-гігієнічного стану великих міст?
Тема: Об¢ємні відношення газів у хімічних реакція.
Розрахункові задачі.
1.Гідроген у вільному стані зустрічається: а\ у складі живих організмів; б\
входить до складу вулканічних газів; в\ у нафті і природному газі; г\ у
атмосфері зірок і деяких планет; д\ у складі води.
2.Гідроген входить до складу: а\ купрум (ІІ) оксиду; б\ сульфатної кислоти;
в\ води; г\ калій перманганату.
3.Використовуючи наведені формули речовин Fe, K, H2SO4, H2O, HCI, AI складіть рівняння
реакцій добування водню.
Тема: Закон Авогадро. Молярний об¢єм газів.
1.На що вказують
коефіцієнти перед хімічними формулами у хімічних реакціях газоподібних речовин?
2.Чим пояснити,
що коефіцієнти показують кількість речовини та об¢єми газів?
3. Яий об¢єм займуть: а\ 0,1 моль газу гелію (He) ; б\ 0,4 моль сірководню (H2S); в\ 0,5 моль сірчистого газу (SO2)?
4.Розрахуйте
кількість речовини, що міститься у: 33,6 л ; 44,8 л ; 2,24 л азоту. 5.Обчисліть масу кисню об¢ємом 16 л .
6.Улабораторії
два учні добували кисень і водень.
Перший зібрав у колбу об¢ємом 250 мл кисень, другий зібрав у таку
саму колбу водень. Обчислііть число
молекул водню і кисню, які були добуті кожним учнем.
Тема: Відносна густина газів.
1.Поєднайте відповідні визначення і назви газових законів, заповнивши
пропуски: а\ об¢ми газів, що вступають в реакцію, відносяться один
до одного і до об¢ємів газоподібних продуктів як...; б\ в однакових
об¢ємах різних газів за однакових умов міститься ... чило ...; в\ закон
Авагадро; г\ закон гей-Люссака, або закон об¢ємних відношень.
2.Закінчіть позначення у рівнянні:
H2 + CI2 =
2НСІ
1
моль ? ?
6,02 · 1023 ? ?
молекул ? ?
3.Обчисліть, скільки приблизно молекул міститься у 560 мл оксиду
сульфуру (ІУ) і в такому самому об¢ємі водно (за н.у.)?
4.Балон вміщує 0,5 кг стисненого водню.
Який об¢єм займе ця маса водню
за нормальних умов?
5.Який об¢єм (за н.у.) займуть 2,4 · 1015 молекул хлору і стільки ж молекул вуглекислого газу?
Тема:
Тематичне оцінювання. Кисень, водень
Варіант 1.
І рівень.
1.Найлегший газ: а\ кисень; б\ водень; в\ азот.
2.Поясніть, що означають записи: 2Н, 5Н2, 6Н. 3Н2.
3.Сформулюйте закон Авагадро.
ІІ рівнь.
1.За допомогою хімічних реакцій опишіть хімічні властивості водню.
2.Один циліндр заповнений воднем, а другий – киснем. Як визначити, в якому
циліндрі міститься кожен із газів?
3.Який об¢єм за н.у. займають 0,5 моль водню?
ІІІ рівень.
1.Напишіть рівняння реакції взаємодії азоту з воднем, у результаті якої
утворюється аміак. Розставте коефіцієнти, зазначте тип реакції.
2.Розрахуйте густину отриманого аміаку відносно гелію. Який об¢єм займають 2 моль водню за нормальних умов? Обчисліть їх масу.
3.Як здійснити такі перетворення: HJ ® H2 ® H2S ® SO2?
ІУ рівень.
1.Виведіть молекулярну формули газоподібної речовини речовини, якщо на
спалювання одного літра цієї речовини витрачено 5 л кисню і утворилося 3 л вуглекислого газу і 4 л водяної пари.
2.Напишіть рівняння реакцій, у результаті яких з нікель (ІІ) оксиду можна
отримати металевий нікель. Зазначте окисник і відновник. Розрахуйте, який об¢єм (за н.у.) займають 8 г
водню. Визначте кількість молекул водню у цьому об¢ємі.
3.Запишіть перетворення; визначте типи реакцій; у рівняннях заміщення
вкажіть відновник і окисник. H2 ® H2O ® O2 ® CuO ® Cu.
Варіант 2.
І рівень
1.Водень застосовують: а\ у медицині; б\ як пальне у двигунах; в\ в авіації
для дихання; г\ для різання металів; д\ для синтезу аміаку.
2.Vm – це об¢єм ... газу за .. .
3.Поясніть записи: Н, 10 Н, 5Н2, 7Н2О.
ІІ рівень.
1.Складіть рівняння реакцій, у результаті яких можна добути водень.
Поясніть, до якого типу належать ці реакції.
2.Розрахуйте кількість речовини, що міститься
у 33,6 л ;
44,5 л ;
2,24 л
азоту (н.у.).
3.Закінчить рівняння реакцій: а\ Н2О ®; б\ Mg + H2SO4
®; в\ PbO +
H2 ®.
ІІІ рівень.
1.На відновлення воднем оксиду двовалентного металу було витрачено 1 г водню і добуто 32 г металу. Який метал
добули?
2.Визначити відносну густину нітроген (ІІ) оксиду за повітрям.
3.У результаті взаємодії хлору з воднем утворилося 0,25 моль хлороводню.
Обчисліть об¢єм хлору, що вступив у реакцію.
ІУ рівень.
1.Густина леткої водневої сполуки цього елемента відносно водню становить
8. Який це елемент: а\ Карбон; б\ Силіцій; в\ Хлор; г\ Флор. Напишіть рівняння реакції одержання даної
сполуки з простих речовин. Розрахуйте кількість молекул в 1 л цієї речовини (при н.у.)ю
2.Визначте молярну масу газоподібної простої речовини, 4 г якої за нормальних умов
займають об¢єм 3,2
л . Що це за речовини?
3.Виходячи з формули n = m/М і n = V/ Vm, складіть формулу, за допомогою якої
можна відразу, не розраховуючи кількості речовини (n), визначити масу за відомим об¢ємом та об¢єм за відомою масою. Використавши формулу
розрахуйте, яку масу мають 7 л
азоту при н.у.
Урок 40. Оксиди, їх склад, назви, визначення. Оксиди у природі.
Актуалізація опорних знань.
1.
1.Пригадайте,
що вам відомо про оксиди?
2.Який елемент оюбов¢язково входить до складу молекули оксидів?
2.
Із
переліку формул: CO2, NaNO3, NO2, VgSO4, SiO2, Na2O, Al2O3, CuO, LiOH, H2CO3, ZnO, P2O5, HCI, FeO, H2O випишіть та назвіть ті, що відповідають:
а\ оксидам металів б\
оксидам неметалів
Тема: Вода як
найважливіший природній оксид.
Фізичні властивості води. Значення..Кругообіг води
в природі.
Охорона природніх водойм від забруднення.
1.Який хімічний склад води? Яка будова молекули?
2.Вкажіть густину води за нормальних умов.
3.Яка температура замерзання та кипіння води при звичайних умовах?
4.Назвіть агрегатні стани , у яких знаходиться вода в природі.
Тема:
Хімічні властивості води: взаємодія з металами, оксидами медалів і неметалів,
розкладання води.
1.Назвіть слад молекули води.
2.Як ви думаєте: а\ вода – хімічно стійка речовина чи ні? Б\ вода хімічно
активна речовина чи ні?
Закріплення знань учнів.
Завдання 1. Складіть рівняння : а\ реакцій сполучення кислотних оксидів SO2, P2O5, CI2O7 з водою, в результаті яких можуть утворитися
кислоти H3PO4, H2SO3, HCIO, HPO3 ; б\ реакції сполучення основних оксидів Li2O, BaO, K2O з водою, у результаті яких утворюються основи KOH, LiOH, Ba(OH)2$
Завдання 2. Запропонуйте по два способи добування оксидів цинку та
алюмінію, якщо ви маєте водень, кисень, алюміній, цинк.
Тема:Кислоти,
їх склад, назви, класифікація. Оксигеновмісні та безоксигеновмісні кислоти.
Актуалізація опорних знань.
1.Назвіть речовини, що належать до оксидів.
2.Розкажіть про фізичні властивості та значення води.
3.Дайте коротку характеристику кругообігу води в природі..
Тема: Хімічні
властивості кислот: дія кислот на індикатори, взаємодія з металами та їх
оксидами. Реакція обмііну. Поняття про витиску вальний ряд металів. Запобіжні заходи під час роботи
з кислотами.
– Які речовини належать до кислот?
Хімічний диктант.
1.з запропонованого списку речовин виписати кислоти: HCI, H2O, H2S, NaOH, N2O3, H3PO4, H2SiO3, CaO.
2.Написати формули оксигеновмісних кислот: сульфатна кислота, мета фосфатна
кислота, нітратна кислота, сульфідна кислота.
3.З даного переліку кислот виписати формули двохосновних кислот: нітратна,
катюонатна, мета фосфатна, силікатна, сульфатна, фтороводнева.
Закріплення знань
учнів.
1.Напишіть рівняння можливих реакцій сульфатної та хлоридної кислот з: АІ, Fe, Hg, Mg, Cu.
2.Запишіть рівняння реакції
нітратної кислоти з: CuO, Na2O, AI2O3, BaO.
3.На основі виконаних завдань зробіть висновок про хімічні властивості
кислот:
а\ назвіть газ, що утворюється в результаті взаємодії металів з розчинами
кислот;
б\ чи всі метали витісняють його з кислот? Які не витісняють?
В\ хто досліджував взаємодію металів з розчинами кислот? Назвіть результати
цих досліджень.
Тема:
Хлоридна кислота: властивості,
добування, застосування.
1.Напишіть рівняння реакцій, що відбуваються в результаті таких
перетворень: C ® CO2
® H2CO3/
2.Що таке індикатори? Як змініють індикатори своє забарвлення у розчинах
кислот.
3.Охарактеризуйте хімічні властивості кислот.
4.Які реакції належать до реакцій обміну? Наведіть приклади.
5.Що вам відомо про хлоридну кислоту?.
Закріплення знань учнів.
З якими перелічених речовин реагує хлоридна кислота: нітроген (ІУ) оксид,
купрум (ІІ) оксид, цинк, аргентум, сульфур (УІ) оксид, алюміній?
Тема:
1.Основи, їх класифікація. Фізичні властивості основ.
Актуалізація опорних знань.
1.Як класифікують оксиди? Наведіть приклади.
2.Які речовини відносяться до
кислот?
3.Як класифікують кислоти?
4.Закінчіть рівняння можливих реакцій реакцій:
Na2O + HCI ® CO2 + HCI ®
Ag
+ HCI ®
AgNO3 + HCI ®
AI
+ HCI ®
CuO + HCI
Закріплення знань
учнів.
1.Складіть формули основ, утворених металами6 Li, Mg, Fe(III), Ni(II), Cu(I), AI. Назвіть їх.
2.Використовуючи таблицю розчинності кислот, основ і солей, складіть і
запишіть окремо формули:
розчинних основ;
нерозчинних основ.
Тема: Хімічні властивості лугів: дія на індикатори,
взаємодія з кислотами. Реакція нейтралізації як вид реакції обміну. Взаємодія
лугів з оксидами неметалів. Розкладання нерозчинних основ під час нагрівання.
Запобіжні заходи під час роботи з лугами.
.
1.Які речовини
належать до основ?
2.Як класифікують
основи? Наведіть приклади.
3.Як можна двома
способами одержати гідроксид натрію?
4.З даного списку
випишіть окремо: оксиди, кислоти, основи.
LiOH, CaO, H3PO4, HBr, NaNO3, H2CO3, Cu(OH)2, CuO, H2SO4, SO2, AI2O3, FeCI3, Al(OH)3, H2S, O2, Na2SO4, H2O.
Тема:
Тематичне оцінювання. Основні класи неорганічних сполук
Варіант 1.
І рівень.
1. Кальцій оксид належить до оксидів: а\ основних; б\ кислотних.
2.Із запропонованого списку
речовин виберіть формули кислот.
Назвіть їх: CuO, H2SO4, HCI, NaOH, HNO3, K2CO3.
3.Реакція взаємодії кислоти та
основи називається реакцією: а\
сполучення; б\ нейтралізації; в\ розкладу.
ІІ рівень.
1.Напишіть рівняння реакції води
з натрієм та кальцій оксидом.
2.Напишіть формули оксидів:
калію, карбон(ІІ) оксиду, цинк оксиду, фосфор(У) оксиду.
3.Який метал може реагувати з
хлоридною кислотою: а\ магній; б\ мідь; в\ залізо. Напишіть відповідні рівняння
реакцій.
ІІІ рівень.
1.Які з перелічених речовин:
вода, нітратна кислота, купрум(ІІ) оксид, калій гідроксид, сульфатна кислота,
алюміній, карбон(ІУ) оксид реагують з хлоридною кислотою? Напишіть відповідні
рівняння реакцій.
2.Який об¢єм водню виділиться при взаємодії 13 г цинку з сульфатною
кислотою? Яка маса солі при цьому утвориться?
3.Здійсніть перетворення за схемою:
Mg ® MgO ® Mg(OH)2 ® Mg(NO3)2.
ІУ рівень.
1.Здійсніть перетворення за схемою:
P ® P2O5 ® H3PO4 ® Ca3(PO4)2.
2.Надлишком розчину хлоридної кислоти обробили 16 г суміші магнію і міді. В
результаті реакції виділилось 0,5 моль водню. Розрахуйте масові частки магнію і
міді в суміші, поясніть хід розв¢язування задачі. Чи вистачіть водню для
відновлення 65 г
цинку з його оксиду?
ІІ варіант.
І рівень.
1.
Сульфур(УІ)
оксид належить до оксидів: а\ основних; б\ кислотних.
2.
Із
запропонованого списку речовин виберіть основи. Дайте їм назви: СаО, NaOH, H2CO3, Fe(OH)3, HNO3, Mg(OH)2.
3.
Що
таке індикатори? Приведіть приклади.
ІІ рівень.
1.
Напишіть
формули кислот: сульфатної, нітратної, карбонатної, ортофосфатної.
2.
Закінчіть
рівняння реакцій:
А\ HCI + Zn ®
б\ HCI + CuO ®
В\ HCI + AgNO3 ® г\ HCI + Fe(OH)3 ®.
3.
Напишіть
рівняння реакцій води з барій оксидом та фосфор(У) оксидом.
ІІІ рівень.
1.
Які з
поданих речовин – вода, сульфатна кислота, кальцій оксид, карбонатна кислота,
цинк, карбон(ІУ) оксид- реагують з натрій гідроксидом? Напишіть відповідні
рівняння реакцій.
2.
Який
об¢єм водню виділиться при взаємодії 8 г кальцію з хлоридною кислотою? Яка маса солі
при цьому утвориться?
3.
Здійсніть
перетворення за схемою
ІУ рівень.
1.
У
посудині було змішано 16 об¢ємів водню, 7 об¢ємів кисню і 1 об¢єм хлору. Суміш підірвали. Потім вміст
посудини привели до нормальних умов. Напишіть рівняння можливих реакцій. Яку
суміш було отримано після проведення реакції? Знайдіть масові відношення газів
суміші, що утворилася (н.у.). Поясніть свою відповідь.
2.
Здійсніть
перетворення за схемою:
NaOH ¬ Na ® Na2O ® NaOH ® Na3PO4/
Тема: Поняття про амфотерні гідроксиди на оксиди.
Актуалізація опорних знань.
1.Які речовини називаються оксидами?
2.Як класифікують оксиди? Наведіть приклади.
3.З наведених процесів зазначте які характерні для кислотних, а які для основни
оксидів: а\ СО2 + Н2О ® Н2СО3; б\ SO3 + H2O ® H2SO4;
в\ Na2O + H2O ® ; г\ BaO + H2O ®.
4.Яка хімічна властивість
характерна для основ?
3.Здійсніть перетворення за
схемою:
Zn ® ZnO ® ZnCI2 ® Zn(OH)2 ® Na2ZnO2.
Тема: Солі, їх склад, назви, визначення. Значення
солей.
Актуалізація опорних знань.
1. Назвіть
основні класи неорганічних сполук.
2. Які речовини
належать до кислот?
3. Як визначають
основність кислот?
4.Яким чином
визначають валентність кислотного залишку?
5.Вкажіть
спільні хімічні властивості кислот.
Закріплення знань
учнів.
1.Дайте назву солям: AI(NO3)3; BaCI2; ZnSO4; Na2CO3; KCI; CaSO4; K3PO4; Na2S; AgNO3.
1.
Напишіть
формули солей: а/ цинк нітрату; б/ амоній сульфату; в/ натрій карбонату; г/
літій сульфіту; д/ натрій сілікату; е/ купрум(ІІ) хлориду; і/ кальцій сульфіду.
Тема:
Хімічні властивості солей: взаємодія з металами, кислотами, основами, солями.
Актуалізація опорних знань.
Назвіть кислотні залишки. Складіть формули солей Na, Mg, AI,що містять перелічені кислотні залишки, і дайте їм назви.
=S
------------------ =SO4
-NO3 ----------------CI
ºPO4 ----------------=CO3
Закріплення знань
учнів.
З якими з перелічених речовин реагуватиме купрум(ІІ) хлорид: а/ цинк; б/
вода; в/ нітратна кислота; г/ натрій гідроксид; д/ аргентум нітрат; е/ залізо?
Напишіть відповідні рівняння реакцій.
Тема:
Класифікація неорганічних речовин.
Актуалізація опорних знань.
Як поділяють неошанічні речовини за складом?
1.
а/
які дві групи поділяють прості речовини?
2.
Які
класи неорганічних сполук ви знаєте? Дайте визначення наведіть приклади.
3.
Дайте
назви наведеним речовинам. Поділіть їх на групи відомих вам класів неорганічних
речовин: H2SO4; MgO; Zn(NO3)2; Ba(OH)2; CO2; HPO3; Cu(OH)2; FeCI3; H2S; BaSO4; O2; Ca; Ca3(PO4)2.
Закріплення знань .
1.
Яких
простих речовин відомо більше – металів чи неметалів? Наведіть приклади.
2.
З
даного переліку випишіть окремо:оксиди, кислоти, основи, солі. Дайте їм назви: HCI; M(OH)2; CO2; CaCO3; O2; HPO3; HNO3; KOH; ZnCO3; Fe2O3; Cu(OH)2; AI; Cr2O3; H2S.
Тема:
Узагальнення знань учнів про основні класи неорганічних сполук.
Актуалізація опрних знань.
1.
Які
оксиди належать до основних, а які до – кислотних?
2.
Напишіть
характерні хімічні реакції для натрій оксиду та фосфор(У) оксиду.
3.
З
якими речовинами взаємодіють луги? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
4.
З
якими з перелічених речовин може реагувати сульфатна кислота? Купрум(ІІ)
оксид,кальцій гідроксид, натрій сульфат, барій хлорид, нітратна кислота,
карбон(ІУ) оксид, алюміній, меркурій, магній гідроксид.
5.
Якими
способами можна добути магній хлорид? Напишіть відповідні рівняння реакцій.
Перевірка знань, умінь і навичок учнів.
1.
Закінчіть
рівняння відповідних реакцій
В-І
В-ІІ
К2О + Н2О ® Са(ОН)2 + НСІ ®
НСІ + ... ® ZnCI2 + H2 P2O5 + H2O ®
CO2 + CaO ®
Mg + … ® MgSO4 + ….
2/ З яким з перелічених речовин може взаємодіяти :
В-І В-ІІ
Fe, So3, HNO3, ZnO,
Ba(OH)2, AgNO3, H2O, Na2SO4,
FeCI2, Cu, HPO3? Напишіть рівняння відповідних реакцій.
2.
Напишіть
рівняння реакцій добування:
В-І
В-ІІ
Цинк сульфату
магній фосфату.
Тема:
Генетичний зв¢язок між класами неорганічних сполук.
Актуалізація опорних знань.
1.
Які
класи неорганічних сполук ви знаєте?
2.
Дайте визначення оксидам, кислотам, основам,
солям. Наведіть приклади.
3.
З
якими речовинами можуть взаємодіяти кислоти? Напишіть приклади відповідних
рівнянь реакцій.
4.
Якими
способами можна добути сіль – алюміні йсульфат? Напишіть відповідні рівняння
реакцій.
Закріплення знань учнів.
1.
Що
спільного в кожній групі речовин?
А/ СаСІ2; СаО; Са; Са(ОН)2; б/ H2SO4; S; SO2;
K2SO3.
2.
Складіть
генетичні ряди: а/ кальцію; б/ сульфуру.
3.
Здійсніть
перетворення за схемами, напишіть рівняння відповідних реакцій:
А/ Cu ® CuO ® CuCI2 ® Cu(OH)2 ® CuO ® Cu;
Б/ P ® P2O5 ® H3PO4 ® Na3PO4 ® Ca3(PO4)2.
Тема: Основні
класи неорганічних сполук. Контрольна робота
Варіант І.
Рівень І.
1.
Із
запропонованого переліку виберіть формули солей: а/ Na2SO4; б/ Са(ОН)2; в/ HNO3; г/ P2O5; д/ AgNO3; е/ FeCI3.
2.
Лугами
називають основи: а/ розчинні у воді; б/ нерозчинні у воді. Наведіть приклади
лугів.
3.
Чи
змінює своє забарвлення фенолфталеїн у:
а/ лужному середовищу; б/ кислому середовищі?
Рівень ІІ.
1.
Напишіть
формули таких речовин: ферум(ІІІ) оксид, магній нітрат, сульфатна кислота, цинк
оксид, натрій гідроксид.
2.
Які
гідроксиди називаються амфотерними? Наведіть приклади таких гідроксидів.
Доведіть їх амфотерність рівняннями реакцій.
3.
Допишіть
рівняння реакцій: а/ НСІ + СаСО3 ®; Б\ Mg(OH)2 + HNO3 ®; в/ Na2SO4 + BaCI2 ®; г/ АІ + НСІ ®.
Рівень ІІІ.
1.
Закінчіть
рівняння реакцій. Вкажіть тип реакції: а/ Na2O + H2O ®; б/ H3PO4 + CuO ® ; в/ Cu(OH)2 t®; д/ AI + H2SO4.
2.
Напишіть
не менше п¢яти рівнянь можливих реакцій між наведеними нижче
речовинами і продуктами їх взаємодії; Р; О2; Н2; СаО; СО2.
3.
Скільки
г хлоридної кислоти треба взяти для нейтралізації 116 г магній гідроксиду? Яка
маса солі утвориться?
Варіант ІІ.
Рівень І.
1.
Вмпмшіть
формули основ із запропонованих хімічних сполук. Назвіть їх: NaOH, K2SO4, Fe(OH)3,
ZnO, H3PO4, Cu(OH)2, AgNO3.
2.
Яка
формула кальцій карбонату: а/ СаСІ2; б/ СаСО3; в/ NaCO3.
3.
Як
змінює своє забарвлення лакмус у: а/ кислому середовищі4 б/ лужному середовищі?
Рівень ІІ.
1.
Складіть
формули солей: а/ барій нітрату; б/ алюміній сульфату; в/ натрій фосфату; г/
ферум(ІІІ) броміду.
2.
Які
основи – розчинні чи нерозчинні – при нагріванні розкладаються? Напишіть
відповідні рівняння реакцій.
3.
Закінчіть
рівняння можливих реакцій: а\ SO3 + H2O ®; б/ Cu + HCI ®; в/ AI(OH)3 t® ; г/ MgO + H2SO4 ®.
Рівень ІІІ.
1. Напишіть не менше п¢яти можливих рівнянь реакцій між наведеними
нижче речовинами і продуктами їх взаємодії: Н2О, SO3, BaO, Cu, Mg, BaCI.
3.
Допишіть
рівняння можливих реакцій: а/ Zn + CuSO4 ®; б/ MgO + H3PO4 ® ; в/ Hg + HCI ®; г/ Ba(NO3)2 ® K2SO4® ; д/ Ca(OH)2 + CO2.
4.
При
нагрівані вапняку (СаСО3) утворюється кальцій оксид і вуглекислий
газ. Виходячи з цього: а\ складіть рівняння реакції, зазначте її тип; б/
визначте, яка кількість речовини СО2 утвориться, якщо прореагувало 20 г вапняку.
Тема: Хімічні
рекції. Класифікація хімічних реакцій. Реакції сполучення, розкладу, заміщення,
обміну.
Актуалізація опорних знань.
1.
З
якими типами хімічних реакцій ви знайомі?
2.
Заповніть
схему назвами типів хімічних реакцій:
.
Закріплення знань учнів.
Завдання 1.
Допишіть рівняння реакцій:
СаСО3® ; Na + H2O ®;
HNO3 + Ca(OH)2 ®;
P + O2 ®;
BaO + H2O ®.
Завдання 2.
Напишіть рівняння відомих вам типів реакцій, у яких вода є: а/ реагентом;
б/ продуктом реакції.
Тема:
Енергетичний кфект хімічних реакцій. Термохімічні рівняння.
Актуалізація опорних знань.
1.
Назвіть
критерії, що беруться до уваги при класифікації хімічних реакцій.
2.
Як
класифікують хімічні реакції за числом вихідних речовин і продуктів реакції?
3.
Як
класифікують реакції за виділенням і поглинанням теплотп?
Закріплення знань учнів.
1.
Як
змін.ється запас внутрішньої енергії у випадку:
А/ ендотермічної реакції; б/ екзотермічної реакції?
2.
У
чому полягає суть закону збереження та перетворення енергії?
3.
Розкрийте
практичне та теоретичне значення закону збереження енергії. Наведіть приклади.
Тема: Загальне
уявлення про швидкість хімічних реакцій та чинники, від яких вона залежить.
Актуалізація опорних знань.
1.
Який
з параметрів під час перебігу хімічної реакції завжди залишається незмінним (об¢єм, маса, тиск, концентрація)?
2.
Які
реакції називаються ендотермічними?
3.
Для
екзотермічних реакцій тепловий ефект реакцій D Н – величина додатня чи від¢ємна?
Тема: Поняття
про каталіз. Реакції каталітичні і некаталітичні. Значення каталітичних
процесів.
Актуалізація опорних знань.
1.
Які
фактори впливають на швидкість хімічних реакцій?
2.
Чому
агрегатний стан та ступінь подрібнення речовин реагуючих речовин є факторами,
що визначають швидкість хімічних реакцій?
3.
Як
концентрація реагуючих речовин впливає на швидкість хімічних реакцій? Наведіть
приклади.
4.
Чому
тиск впливає на швидкість реакцій між газоподібними речовинами?
5.
Як
змінюється швидкість реакцій з
підвищенням температури? Чому?
Закріплення знань учнів.
Хімічний диктант.
1.
Процес
збільшення швидкості хімічної реакції за допомогою.... називається каталізом.
2.
Речовини,
які збільшують швидкість хімічних реакцій, але ... називаються ..
3.
Інгібітори
– це ... . А такий каталіз називається .. .
Тема: Хімічна
рівновага. Реакції оборотні та необоротні. Принцип Ле Шательє
Актуалізація опорних знань.
1.
Які
чинники впливають на швидкість хімічних реакцій?
2.
Що ми
називаємо каталізатором?
3.
Які
процеси називаєм позитивним каталізом, а які негативним?
4.
Розкрийте
значення каталітичних процесів.
5.
За
яких умов реакції обміну відбуваються до кінця?
Закріплення знань учняв.
Самостійна робота.
1.
За
яких умов реакції обміну відбуваються до кінця?
2.
Якими
факторами можна змістити рівновагу вправо? СаСО3 « СаО + СО2 – ендотермічна реакція.
3.
У бік
яких процесів зміститься хімічна рівновага в реакціях, якщо: а/ збільшити
температуру; б/ збільшити тиск; в/ виводити продукти реакції з реакційного
середовища?
Варіант 1.: J2 + H2 « 2HJ – ендотермічна реакція;
Варіант 2: 2HBr « H2 + Br2 – ендотермічна реакція;
Немає коментарів:
Дописати коментар