Хімія 8 клас
https://meet.google.com/yyy-szea-agg - посилання на онлайн-урок (за розкладом)
27.04.2022 - 29.04.2022
Тема: Практична робота №1 " Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук"
https://www.youtube.com/watch?v=sjSAo6DHo60 - перегляньте відео практичної роботи
Д.З. виконати практичну роботу на основі відеоматеріалів та матеріалів підручника ст.189 - 190. Роботу виконати в робочому зошиті, результати надіслати.
https://meet.google.com/yyy-szea-agg - посилання на онлайн-урок (за розкладом)
20.04.2022 - 22.04.2022
Тема: Поширення солей у природі та їх значення
https://www.youtube.com/watch?v=MLyLLWJD4tk - перегляньте відео
Кальцит | Доломіт | Малахіт |
Крейда | Мармур | Вапняк |
Гіпс | Мірабіліт | Чилійська селітра |
Пірит | Галеніт | Кіновар |
Галіт | Кам'яна сіль | Сильвін |
Солі | Розчинність |
Нітрати, ацетати | Практично всі добре розчинні. |
Солі лужних металів (Натрію, Калію) і амонію | Практично всі добре розчинні. |
Хлориди (це ж відноситься до бромідів і йодидів) | Здебільшого добре розчинні. Практично нерозчинні Розчинність плюмбум( |
Сульфати | Здебільшого добре розчинні. Малорозчинні Практично нерозчинні |
Ортофосфати, карбонати, сульфіти, силікати | Практично всі нерозчинні, за винятком солей лужних металів (Натрію, Калію) і амонію. |
Сульфіди | Практично всі нерозчинні, за винятком солей лужних, лужноземельних металів і амонію. |
Кислі солі | Розчинні набагато краще, ніж середні. |
Д.З.- опрацювати відеоматеріали. матеріал підручника п.31
https://meet.google.com/yyy-szea-agg - посилання на онлайн-урок (за розкладом)
13.04.2022 - 15.04.2022
Тема: Солі. Фізичні і хімічні властивості середніх солей.
Фізичні та хімічні властивості середніх солей
Солі є крихкими кристалічними речовинами. Вони, як правило, мають високі температури плавлення та різну розчинність у воді. Усі солі мають іонну будову.
Для середніх солей характерні такі хімічні властивості.
1. Взаємодія солі з металом з утворенням іншої солі та іншого металу:
CuSO4 + Fe = FeSO4 + Cu
Такі реакції перебігають у водних розчинах, тому для них не можна використовувати метали, які за звичайних умов реагують із водою, наприклад літій, натрій, калій, кальцій, барій та інші активні метали. При складанні рівнянь таких хімічних реакцій необхідно користуватися рядом напруг металів. Більш активні метали можуть витискувати менш активні з розчинів солей. Чим лівіше розташований метал у ряді напруг, тим він є більш активним.
2. Взаємодія солі з кислотою з утворенням іншої солі та іншої кислоти:
K2CO3 + H2SO4 = K2SO4 + CO2 + H2O
У процесі реакції обміну утворюється карбонатна кислота, яка є нестійкою та одразу розпадається з утворенням вуглекислого газу та води:
H2CO3CO2 + H2O
3. Взаємодія розчинів солей з лугами з утворенням іншої основи та іншої солі:
ZnCl2 + 2NaOH = Zn(OH)2¯ + 2NaCl
4. Взаємодія солей з солями:
KCl + AgNO3 = AgCl¯ + KNO3
Реакції такого типу перебігають у розчинах та використовуються для добування практично нерозчинних солей.
ВЗАЄМОДІЯ СОЛЕЙ ІЗ МЕТАЛАМИ. Солі (у розчині) взаємодіють із металами, розташованими у витискувальному ряді (ряді активності) до того металу, з атомів якого вони утворилися. Продуктами реакції є нова сіль та метал.
CuSO4 + Fe = FeSO4 + Cu (1)
Fe2(SO4)3 + Cu → реакція не відбувається
У реакції, що відбулася, атоми простої речовини більш активного металічного елемента заміщують атоми менш активного металічного елемента у складній речовині. Тож ця реакція належить до реакцій заміщення.
Результати експерименту узгоджуються з місцем металів, узятих для проведення досліду у витискувальному ряді.
ВЗАЄМОДІЯ СОЛЕЙ З ОСНОВАМИ (ЛУГАМИ). Ви знаєте, що єдиний спосіб, яким можна добути нерозчинну основу певного металічного елемента, — це подіяти на його розчинну сіль лугом. Цю взаємодію ми розглядали під час вивчення властивостей основ. Тому пригадаємо, що для перебігу реакції речовини мають перебувати в розчиненому стані. Реакція відбувається за умови, що утворюється нерозчинна основа, яка випадає в осад.
Fe2(SO4)3 + 6КОН = 2Fe(OH)3↓ + 3K2SO4 (2)
ВЗАЄМОДІЯ СОЛЕЙ ІЗ КИСЛОТАМИ.
Солі вступають у реакцію обміну з кислотами за умови, що серед продуктів реакції є осад або газ.
Напишемо рівняння проведеної реакції.
Серед утворених продуктів нерозчинною речовиною є барій сульфат. Отже, ми спостерігали випадання осаду цієї солі.
Взаємодія солі з кислотою з утворенням газу.
Вам добре відома з природознавства та хімії 7 класу взаємодія кальцій карбонату СаСО3 з кислотами. Варто долити до нього розчин будь-якої кислоти, як відразу розпочинається виділення вуглекислого газу. Це свідчить про перебіг хімічного явища
ВЗАЄМОДІЯ СОЛЕЙ ІЗ СОЛЯМИ. Повторимо дослід 2, замінивши сульфатну кислоту на одну з її розчинних солей.
Дослід До розчину натрій сульфату Na2SO4 додамо розчин барій хлориду BaCl2. Взаємодія відбувається так само швидко, і так само утворюється білий осад:
Na2SO4 + BaCl2 = 2NaCl + BaSO4↓
За допомогою розчину барій хлориду чи іншої розчинної у воді сполуки Барію відрізняють сульфатну кислоту та її солі від інших сполук. А за допомогою розчину арґентум(І) нітрату відрізняють хлоридну кислоту та її солі від інших сполук. Такі реакції мають назву якісних.
Стисло про основне
• Солі виявляють такі типові хімічні властивості.
• Солі сульфатної кислоти й саму кислоту можна виявити в розчині за допомогою розчину солей Барію.
• Солі хлоридної кислоти й саму кислоту можна виявити в розчині за допомогою розчину арґентум(І) нітрату.
Д.З. - опрцювати відеоматеріали. Підручник п.25,31
https://meet.google.com/yyy-szea-agg - посилання на онлайн-урок (за розкладом)
05.04.2022
06.04.2022 - 08.04.2022
Тема: Солі
Кожного дня вдома для приготування їжі ми використовуємо кухонну сіль NaCl. Питну соду NaHCO3 здавна застосовували для миття посуду та приготування смачної випічки. У школі неможливо обійтись без крейди, основна складова якої кальцій карбонат CaCO3.
Усі ці сполуки належать до класу солей.
Солі — це складні речовини, що містять катіони металічних елементів та аніони кислотних залишків.
У формулах солей на першому місці пишуть символ металічного елемента, а потім кислотний залишок
Солі — йонні сполуки. За звичайних умов це тверді речовини, з високими температурами плавлення та кипіння. Солі переважно безбарвні, або, як кажуть, білі. Це, наприклад, хлориди та сульфати Калію, Натрію,
Магнію, Цинку й інші. Деякі можуть бути забарвлені в різні кольори та відтінки: купрум(ІІ) сульфід CuS — чорний; нікель(ІІ) сульфат NiSO4 — зелений; кобальт(ІІ) сульфат CoSO4 — рожевий.
https://www.youtube.com/watch?v=yxmwmJx8BDw
09.02.2022 - 11.02.2022
Тема: Оксиди в природі. Класифікація оксидів. Використання оксидів.
Поширеність оксидів у природі. Оксиди — хімічні сполуки, які дуже часто трапляються в природі. В основному до них належать сполуки активних металічних і неметалічних елементів.
Вода — найпоширеніший оксид на Землі Вона заповнює всі западини земної поверхні, утворюючи ріки, озера, моря й океани. Просочуючись у ґрунт, вона утворює ґрунтові й підземні води. Ця дивовижна речовина входить до складу гірських порід і мінералів. Розчиняючи в собі деякі потрібні для здоров’я людини солі, утворює цілющі мінеральні джерела, біля яких розташовані курорти й лікувальні заклади.
Вода в трьох станах: а — рідкому; б — твердому; в — газоподібному
Без води не можуть існувати живі організми — людина, рослини, тварини. В організмі людини вода бере участь у всіх біохімічних процесах, підтримує об’єм і пружність клітин.
Для життя та підтримування здоров’я людині потрібна чиста вода, без домішок шкідливих речовин, що потрапляють у водойми внаслідок господарської діяльності. Тому всі люди, які живуть на нашій планеті, мають берегти воду — це справжнє чудо природи, чиї таємниці ще не до кінця розкриті.
Силіцій(IV) оксид теж належить до найбільш поширених природних оксидів. Насамперед це пісок. У природі він залягає окремими пластами, а також устилає дно водойм: річок, морів, океанів. Крім піску, природа подарувала людині й прозорий мінерал кварц Деякі його кристали сягають гігантських розмірів. Кварц утворює багато кристалічних різновидів: гірський кришталь, димчастий кварц, аметист, котяче око та ін., які завдяки домішкам мають різноманітне забарвлення. Кварц використовують у різних приладах — оптичних, електронних, теле- й радіоапаратурі, для виготовлення кварцового скла, як дорогоцінні камені в ювелірній справі тощо.
Алюміній оксид є складовою природних мінералів алюмосилікатів. До них належать польовий шпат К2О · Аl2О3 · 6SiO2 і коалініт Аl2О3 · 2SiO2 · 2Н2О. Алюміній оксид входить до складу бокситу — мінералу, з якого видобувають алюміній. Мінерал корунд, що має високу твердість, використовують для виготовлення шліфувальних кругів. Він утворює два кольорові різновиди: рубін (рис. 58), що має інтенсивне червоне забарвлення, і сапфір — синього кольору, які використовують для виготовлення дорогоцінних прикрас.
Рубін
Ферум оксиди входять до складу відомих у металургії залізних руд, яких є досить багато. У металургійній промисловості найчастіше використовують червоний залізняк, до складу якого входить ферум(ІІІ) оксид Fe2O3 (рис. 59, а), відомий як руда гематит. Ферум(ІІ, ІІІ) оксид Fe3О4 (рис. 59, б) є основною складовою магнітного залізняка. Руда магнетит містить до 72,4 % Феруму.
Ферум оксиди: а — ферум(ІІІ) оксид; б — ферум(ІІ, ІІІ) оксид
У природі трапляються й інші залізняки, зокрема бурі й шпатові, однак їхні руди мають інший хімічний склад. Усі мінерали, що містять елемент Ферум, є основною сировиною для виробництва заліза та його сплавів.
Магній оксид у природі — це мінерал периклаз. Магній оксид MgO (рис. 60) ще називають паленою магнезією, що пов’язано зі способом її добування в промисловості. Магній оксид є у складі таких сполук, як тальк 3MgO · 4SiO2 · H2O й азбест CaO · MgO · 4SiO2. Вони мають високу вогнестійкість.
Магній оксид
Карбон(IV) оксид поширений в атмосфері. Приблизно 0,03 % цього газу входить до складу повітря. Відіграє активну роль у процесі фотосинтезу. Накопичення вуглекислого газу в повітрі спричиняє парниковий ефект.
Використання оксидів. Частково про використання оксидів уже згадувалося. Широкий спектр використання цих сполук залежить насамперед від різноманітності їхніх фізичних і хімічних властивостей. Докладнішу інформацію про використання оксидів містить таблиця
Таблиця
Використання оксидів
Назва | Формула | Використання |
Гідроген оксид (вода) | H2O | Для виробництва кисню та водню; охолодження ядерних реакторів; виготовлення розчинів речовин, напоїв; для вироблення електроенергії; миття й прання; приготування їжі. Крім того, у виробництві мінеральних добрив, хімічних сполук. Для лікуваня використовують мінеральні води цілющих джерел. |
Кальцій оксид (негашене вапно) | CaO | Для добування гашеного вапна, що, як і негашене, використовують як будівельний матеріал; хлорного вапна; для вапнування ґрунтів; у хімічних лабораторіях; для виробництва скла, цементу, кераміки. |
Силіцій(IV) оксид (кремнезем) | SiO2 | У силікатній промисловості: виробництво скла, цементу, бетону, цегли, керамічної плитки; для виготовлення термостійкого посуду, кварцового скла. Використовують також як будівельний матеріал. Мінерал кварц — для виготовлення лінз, ювелірних прикрас, деталей годинників, спецодягу. |
Алюміній оксид (боксит) | Al2O3 | Для виплавляння алюмінію та його сплавів, які застосовують у літако-, ракето- й машинобудуванні; виробництва абразивних матеріалів, штучних корундів, ювелірних виробів. |
Назва | Формула | Використання |
Ферум(ІІ, ІІІ) оксид (магнетит) | Fe3O4 | Для виплавляння заліза, найпоширеніших сплавів — чавуну та сталі. |
Магній оксид | MgO | Для виробництва гуми. У керамічній промисловості — для виробництва вогнетривкої цегли. Палену магнезію використовують у медичній практиці для виготовлення таблеток і капсул, у харчовій промисловості — як емульгатор і харчову добавку (Е-530). |
У таблиці наведено неповний перелік використання оксидів. Вивчаючи хімічні властивості оксидів, ви ознайомилися з реакціями їхньої взаємодії з водою. На цих реакціях ґрунтується добування основ і кислот. Під час взаємодії основних і кислотних оксидів між собою утворюються солі. Солі ж добувають і шляхом реакцій основних оксидів з кислотами та кислотних оксидів — з основами.
ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ
• Оксиди — хімічні сполуки, які часто трапляються в природі. Це оксиди активних металічних і неметалічних елементів.
• Вода — найпоширеніший на Землі оксид.
• До поширених оксидів належать оксиди Феруму, Алюмінію, Кальцію, Силіцію тощо.
• Оксиди широко використовують в усіх галузях господарства, що зумовлено їхніми різноманітними фізичними та хімічними властивостями.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
1. Класифікуйте оксиди за їхніми формулами: FeO, SiO2, ZnO, CO, CO2, SO3, Cr2O3, BaO, Al2O3, CrO, MnO2, BeO, MnO3, B2O3, P2O5, K2O, NO, CaO.
2. Допишіть праві частини рівнянь реакцій і поставте коефіцієнти, де це потрібно:
- a) Mg + O2 = ... ;
- б) P + O2 = ... ;
- в) H2+ O2 = ... ;
- г) Fe + O2 = ... ;
- ґ) Zn + O2 = ... ;
- д) Al + O2 = ... .
Назвіть утворені речовини.
3. Перетворіть схеми реакцій на рівняння, поставивши, де це потрібно, коефіцієнти, і вкажіть, для чого можна використати ці реакції:
- a) Na2O + H2O → NaOH;
- б) BaO + H2O → Ba(OH)2;
- в) MgO + HCl → MgCl2 + H2O;
- г) CO2 + NaOH → Na2CO3 + H2O.
4. Допишіть продукти реакцій, поставте коефіцієнти:
- a) P2O5 + H2O = ...;
- б) SrO + H2O = ...;
- в) CaO + HNO3 = ...;
- г) SO3 + NaOH = ... .
Назвіть речовини, що утворилися внаслідок реакцій.
5. Складіть рівняння реакцій між речовинами:
- а) калій оксидом і водою;
- б) барій оксидом і сульфатною кислотою;
- в) кальцій оксидом і сульфур(VІ) оксидом;
- г) сульфур(IV) оксидом і натрій гідроксидом;
- ґ) фосфор(V) оксидом і водою.
Поясніть, які хімічні властивості оксидів вони характеризують.
6. Складіть рівняння реакцій, що протікають за схемами:
- а) Н2О2 → O2 → SO2 → SO3 → H2SO4 → CuSO4;
- б) HgO → O2 → CaO → Ca(OH)2 → Ca(NO3)2.
7. Розв’яжіть кросворд. Заповніть горизонтальні рядки. У вертикальному стовпці отримаєте загальну назву одного з класів неорганічних сполук.
- 1. Складова частина ядра.
- 2. Назва солей, які отримують під час взаємодії цинк оксиду з лугами.
- 3. Назва речовин, до складу яких входять катіони Гідрогену.
- 4. Назва солей хлоридної кислоти.
- 5. Найпоширеніший оксид на Землі.
- 6. Назва солей йодидної кислоти.
02.02.2022 - 04.02.2022
Тема: Оксиди. Їх склад, назви. Фізичні та хімічні властивості
Пригадайте матеріал з хімії 7 класу. Які речовини називають оксидами? Як записать формулу оксиду на основі валентності?
(перегляньте відео та виконайте запропоновані завдання)
https://www.youtube.com/watch?v=xgZDfBFlVZw
Фізичні та хімічні властивості оксидів
Фізичні та хімічні властивості оксидів дуже відрізняються. За кімнатної температури більшість оксидів є твердими речовинами, наприклад, купрум (II) оксид CuO чорного кольору, кальцій оксид CaO білого кольору, хром (III) оксид Cr2O3 темно-зеленого кольору. Деякі оксиди є рідинами, наприклад, гідроген оксид (вода) H2O та Cl2O7 є безбарвними рідинами, а деякі — газоподібними речовинами, наприклад карбон (IV) оксид CO2 є газом без кольору, а нітроген (IV) оксид NO2 є бурим газом. Деякі оксиди є речовинами з молекулярною будовою, інші мають іонну будову.
Основні та кислотні оксиди виявляють різні властивості. Основні оксиди при нагріванні можуть вступати в реакції з кислотними та амфотерними оксидами, з кислотами. З водою безпосередньо реагують оксиди лужних металів (оксиди Літію, Натрію, Калію, Рубідію та Цезію) та оксиди лужноземельних металів (оксиди Кальцію, Стронцію та Барію). Розглянемо приклади рівнянь типових хімічних реакцій, які підтверджують зазначені властивості основних оксидів.
1. Взаємодія основного оксиду з кислотним оксидом з утворенням солі:
CaO + SiO2 CaSiO3
2. Взаємодія основного оксиду з амфотерним оксидом з утворенням солі:
Na2O + Al2O3 2NaAlO2
3. Взаємодія основного оксиду з водою з утворенням основи:
BaO + H2O = Ba(OH)2
4. Взаємодія основного оксиду з кислотою з утворенням солі та води:
MgO + 2HCl = MgCl2 + H2O
Кислотні оксиди можуть вступати в реакції з основними та амфотерними оксидами, з розчинними у воді основами (лугами). Багато кислотних оксидів взаємодіють із водою (винятком є силіцій (IV) оксид SiO2. Розглянемо приклади рівнянь типових хімічних реакцій, які підтверджують зазначені властивості кислотних оксидів.
1. Взаємодія кислотного оксиду з основним оксидом з утворенням солі:
CO2 + Na2O = Na2CO3
2. Взаємодія кислотного оксиду з амфотерним оксидом з утворенням солі:
SO3 + ZnO = ZnSO4
3. Взаємодія кислотного оксиду з водою з утворенням кислоти:
P2O5 + 3H2O = 2H3PO4
4. Взаємодія кислотного оксиду з лугом з утворенням солі та води:
SO2 + 2KOH = K2SO3 + H2O
Амфотерним оксидам притаманні властивості як основних, так і кислотних оксидів. Тобто вони можуть реагувати як з кислотними, так і з основними оксидами з утворенням солей. Крім того, амфотерні оксиди можуть взаємодіяти як з кислотами, так і з лугами з утворенням солей та води. Наприклад:
ZnO + H2SO4 = ZnSO4 + H2O
Al2O3 + 2KOH 2KAlO2 + H2O
26.01.2022
Тема: Кількість речовини. Розрахунки за формулами.
https://www.youtube.com/watch?v=1aR3_F1Q05k
Розв'яжіть задачі, користуючись прикладами.
Приклад 1. Скільки молекул міститься в 0,25 моль кисню?
Пояснення до розв'язання:
За формулою N = n · NA знаходимо число молекул кисню:
N(O2) = 0,25 моль · 6,02 · 1023 1/моль = 1,505 · 1023.
Відповідь: у 0,25 моль кисню міститься 1,505 · 1023 молекул цього газу.
1. Визначте число молекул, які містяться в 3 моль H2O.
Відповідь: 1,806 · 1024.
2. Визначте число молекул, які містяться у 8 моль карбон(ІІ) оксиду.
Відповідь: 4,816 · 1024.
3. Визначте число атомів, які містяться в 0,7 моль Карбону (алмаза).
Відповідь: 4,214 · 1023.
4. Скільки молекул міститься:
- а) в 1 моль амоніаку (NH3);
- б) у 6 моль амоніаку;
- в) у 0,5 моль амоніаку?
Відповідь: а) 6,02 · 1023; б) 3,612 · 1024; в) 3,01 · 1023.
Приклад 2. Яку кількість речовини становить 3,612 · 1023 атомів Фосфору?
Пояснення до розв'язання:
Відповідь: кількість речовини атомів Фосфору = 0,6 моль.
5. Яка кількість речовини становить:
- 6,02 · 1023 атомів Магнію;
- 3,01 · 1023 молекул води;
- 1,204 · 1024 молекул хлору?
Відповідь: 1 моль; 0,5 моль; 2 моль.
6. Яка кількість речовини становить 4 · 1025 молекул нітроген(ІІ) оксиду?
Відповідь: 66 моль.
Зверніть увагу на ступінь числа 10! За необхідністю слід згадати обчислення зі ступенями з курсу математики.
7. Більшу кількість речовини становить 24 · 1022 або 2 · 1024 атомів Алюмінію?
Відповідь: більшу кількість речовини алюмінію становить 2 · 1024 атомів Алюмінію.
8. Установіть відповідність.
- а) 6 · 1023
- б) 1,505 · 1024
- в) 1,505 · 1023
- 1) 2,5 моль
- 2) 0,25 моль
- 3) 1 моль
Відповідь: а) 3; б) 1; в) 2.
9. Скільки атомів Оксигену міститься у 2 моль води?
Тут потрібно звернути увагу на питання задачі: атомів Оксигену! В 1 моль молекул H2O 1 моль атомів Оксигену, у 2 моль — 2H2O — 2 моль атомів Оксигену. (Коефіцієнт 2, який стоїть перед H2O, має відношення до всієї формули, отже, у 2 моль молекул H2O 4 моль атомів Гідрогену й 2 моль атомів Оксигену. Ключові слова «молекула» й «атом».)
Відповідь: 1,204 · 1024.
10. Скільки атомів Гідрогену міститься у воді кількістю речовини 2 моль?
Відповідь: 2,408 · 1024.
Домашнє завдання: повторити п.18-21
05.11.2021
Тема: Узагальнення знань з теми "Періодичний закон і система елементів Д.І. Менделєєва"
Завдання 1-8 (по 0,5 бала, разом — 4 бали)
- 1.Позначте прізвище вченого, ім'ям якого названо Періодичний закон:
а) Д. І. Менделєєв;
б) А. Авогадро;
в) А. Лавуазьє;
г) Е. Резерфорд.
- 2.Укажіть елемент ІІІА групи:
а) Силіцій;
б) Галій;
в) Скандій;
г) Бор.
- 3.Номер періоду вказує:
а) на атомний радіус;
б) на число електронів на останньому енергетичному рівні;
в) на заряд атома.
г) на число електронних шарів.
- 4.Укажіть формулу вищого оксиду елемента VIA групи:
а) EO2; в) EO4;
б) EO3; г) E2O7.
- 5.Чому дорівнює порядковий номер хімічного елемента?
а) Заряду ядра атома;
б) відносній атомній масі;
в) 1/12 масі атома Карбону.
- 6.Порядковий номер 12 відповідає хімічному елементу:
а) Са; в) Мg;
б) Ва; г) Аl.
- 7.Визначте протонне число хімічного елемента, атом якого на зовнішній електронній оболонці містить три електрони:
а) 6; в) 13;
б) 8; г) 20.
- 8.Про який хімічний елемент іде мова: розташований у другому періоді, сьомій групі?
а) F; в) О;
б) Сl; г) С.
Завдання 9-11 (по 1 балу, разом — 3 бали)
- 9.Розмістіть символи хімічних елементів за порядком збільшення електронів на зовнішньому енергетичному рівні:
а) Са,
б) С,
в) О;
г) К;
д) Al.
- 10.У групі справа наліво:
а) металічні властивості посилюються, неметалічні послаблюються;
б) неметалічні властивості посилюються, металічні послаблюються;
в) радіус атома збільшується;
г) радіус атома зменшується;
д) кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні збільшується.
- 11.Однакову кількість електронних шарів мають атоми хімічних елементів з протонними числами:
а) 4 і 5;
б) 4 і 12;
в) 5 і 11;
г) 13 і 17.
Домашнє завдання: повторити п. 1-12
03.11.2021
Тема: Значення періодичного закону. Життя та діяльність Д.І.Менделєєва. Узагальнення знань
ЗНАЧЕННЯ ПЕРІОДИЧНОГО ЗАКОНУ І ПЕРІОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ХІМІЧНИХ ЕЛЕМЕНТІВ Періодичний закон хімічних елементів — один з основних законів природи. Після його створення природознавство пережило наукову революцію, було розроблено нові теорії (будови речовини, відносності, квантової механіки), знайдено нові елементи, але ці відкриття не тільки не зруйнували періодичний закон і періодичну систему, а й розвинули їх, надали їм нового змісту, затвердили їх фундаментальність Наукове значення. Відомо, що до Д. І. Менделєєва вчення про хімічні елементи являло собою сукупність розрізнених, мало зв'язаних між собою знань. Завдання щодо об'єднання цих знань у струнку цілісну систему блискуче виконав Д. І. Менделєєв, відкривши періодичний закон, який, за визначенням академіка О. М. Баха, послужив і продовжує слугувати провідною зіркою для тисячі нових досліджень і творчих пошуків у найрізноманітніших галузях природознавства. Велич наукового подвигу Д. І. Менделєєва полягає в тім, що він розкрив внутрішній об'єктивний зв'язок між хімічними елементами, закон їх розвитку. Періодичний закон озброює дослідників надійним засобом для пояснення явищ, у яких беруть участь хімічні елементи, і для передбачення нових фактів. А це є найсуттєвішою ознакою будь-якої наукової теорії. На підставі періодичного закону Д. І. Менделєєв виправив відносні атомні маси 9-ти елементів, що були визначені неточно, і передбачив існування 10-ти елементів. Ці прогнози повністю справдилися. Велику роль відіграв періодичний закон у розвитку теорії будови атома. Вказавши на глибокий внутрішній зв'язок між елементами, він дав змогу зробити висновок, що всі атоми побудовані принципово однаково. Тому створення моделей атомів стало можливим лише після відкриття періодичного закону і створення періодичної системи елементів. У свою чергу, знання будови атома дало змогу глибше зрозуміти суть періодичного закону і періодичної системи елементів, пояснити причину періодичності у зміні властивостей хімічних елементів. Світоглядне значення. Крім наукового, періодичний закон і періодична система елементів мають суттєве світоглядне значення. Вони показують, що всі елементи як подібні, так і відмінні за властивостями, містяться в єдиній системі, де їх властивості змінюються закономірно, шляхом переходу кількісних змін (заряд ядра) у якісні (властивості елементів). Властивості будь-якого елемента в періодичній системі виявляються у зв'язку з іншими елементами. Отже, періодична система елементів переконливо доводить, що природа не є скупченням речовин, ізольованих одна від одної і не зв'язаних між собою. Вона ясно показує, що існує спорідненість між усіма хімічними елементами, що розвиток має місце не лише у світі тварин і рослин, айв неорганічній природі. Періодичний закон — провідна зірка для нових відкриттів і в хімії, і в фізиці, для пошуку і добування нових хімічних елементів, для створення речовин і матеріалів із наперед заданими властивостями. Він є тією науковою основою, яка зумовлює подальший розвиток сучасної хімії, теорії будови атома, ядерної фізики та багатьох інших наук. Ось чому добутий групою американських учених під керівництвом Глена Сіборга у 1955 р. хімічний елемент № 101 був названий ними Менделевієм на честь великого російського вченого. У цей час йшла Кримська війна (1853—1856), і гімназія не працювала. Д. І. Менделєєв влаштувався в архіві, а згодом переїхав до Одеси і домігся посади викладача Першої одеської гімназії при Ришельєвському ліцеї. Тут він розробив гідратну теорію розчинів, потім блискуче захистив магістерську дисертацію «Про питомі об'єми». Незабаром 23-річний Менделєєв став доцентом і здобув право читати лекції у Петербурзькому університеті. Молодий учений продовжував наукові дослідження стану і властивостей речовин. Він відбув дворічне наукове відрядження до Гейдельберзького університету (Німеччина), де досліджував властивості газів, уперше визначив критичні температури багатьох із них і довів, що за певної температури всі гази можна перетворити на рідини.
У Німеччині Д. І. Менделєєв зблизився з багатьма видатними вченими. Серед них були М. М. Бекетов, О. П. Бородін, І. М. Сеченов та інші. У 1860 р. він узяв участь у Першому Міжнародному конгресі хіміків у Карлсруе. Повернувшись до Петербурга, Менделєєв продовжував наукову і педагогічну роботу в університеті. Після захисту в 1865 р. докторської дисертації «Про сполучення спирту з водою і розуміння розчинів як асоціацій» його було обрано професором Петербурзького технологічного інституту, а потім — університету, в якому він керував кафедрою неорганічної хімії протягом 23-х років. Тут він з великою цікавістю працював над фундаментальним підручником «Основи хімії». Пристрасне бажання об'єднати розрізнені хімічні знання у певну систему породило у Менделєєва ідеїо пошуку спорідненості всіх хімічних елементів. Ця теоретична й експериментальна робота зумовила видатне відкриття всесвітнього значення — відкриття періодичного закону в 1869 p., коли Менделєєву було 35 років. Одночасно Менделєєв проводив велику громадську роботу. За його ініціативи у 1868 р. було створено Російське фізико-хімічне товариство, де він уперше доповів про відкриття періодичного закону. Теорія і практика завжди нерозривно поєднувались у діяльності Менделєєва. Навіть перелік питань, які вирішував учений, показує широчінь і важливість його праці. Менделєєв багато зробив у галузі точних вимірювань, заклав основи теорії розчинів, запропонував промисловий спосіб фракційного розділення нафти, винайшов новий вид бездимного пороху, пропагував використання мінеральних добрив, зрошування посушливих земель. Він є автором фундаментальних досліджень не тільки в хімії, а й у галузях хімічної технології, фізики, метеорології, повітроплавання, метрології, сільського господарства, економіки, народної освіти тощо. Менделєєв турбувався про розумне використання корисних копалин, про економічно доцільне розміщення заводів на території держави. Д. І. Менделєєв був палким патріотом і сміливим захисником прогресивних ідей, що викликало невдоволення серед реакційних кіл Петербурзької академії наук. І хоча Д. І. Менделєєв був обраний почесним членом усіх академій світу, у себе на батьківщині його кандидатура до складу академії була забалотована, незважаючи на величезні заслуги перед наукою.
Д. І. Менделєєв плідно працював над розвитком вугільної промисловості в Україні. Після перебування на Донбасі, де він вивчав питання видобутку й транспортування кам'яного вугілля, Д. І. Менделєєв висунув нову для того часу ідею підземної газифікації вугілля, яку вперше було втілено в життя лише в 1937 р. у м. Горлівці (Донбас). 1907 р. Д. І. Менделєєв помер. Тисячні юрби народу проводжали його в останню путь. Попереду траурної процесії несли періодичну систему хімічних елементів. В особі Менделєєва світ втратив блискучого різнобічного вченого, ідеї якого продовжують жити, їх розвивають учені нашої Батьківщини і закордонних країн. Домашнє завдання: опрацюйте матеріал підручника, п.12, виконайте в робочому зошиті завдання: 2. Позначте елементи, ядра атомів яких містять 8 нейтронів і 8 протонів: А S; Б O; В C. 3.Позначте галоген: А C; Б He; В O; Г F. 4. Позначте елемент, який має більш виражені металічні властивості: А Магній; Б Стронцій; В Барій. 5. Позначте загальну формулу гідроксидів лужних металів: А ROH; Б R (OH)2; В R (OH)3. 6. Позначте формулу вищого оксиду хімічного елемента з протонним числом 7: А R2О; Б R2О5; В RО; Г R2О3. 7. Позначте порядковий номер елементів, що належать до однієї групи: А 12; Б 20; В 21. 8. Позначте порядкові номери елементів, що здатні утворювати сполуку з воднем типу RH3; А 5 і 6; Б 7 і 8; В 7 і 15. 9.Позначте протонні числа елементів, що належать до одного періоду: А 17; Б 18; В 19. 10. Позначте елементи головних підгруп: А Mg; Б V; В Li; Г Mo. |
Немає коментарів:
Дописати коментар